Dag 16: Valemount - Reisverslag uit Valemount, Canada van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 16: Valemount - Reisverslag uit Valemount, Canada van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 16: Valemount

Door: jp

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

23 Mei 2014 | Canada, Valemount

Vandaag zit ik nog een dag in het dooie gat van een Valemount. Vanmorgen ben ik dus vroeg vertrokken richting Jasper. Ondanks het vroege tijdstip was ik pas om 11:00 uur bij de eerste bezienswaardigheid. Dat komt natuurlijk omdat ik eerst 124 kilometer moest rijden en ook omdat onderweg de tijd op de provinciale grens met Alberta een uur vooruit gaat. Ik had gisteravond het nodige uitgezocht en opgeschreven welke attracties ik in welke volgorde wil zien.

De eerste stop is de Jasper SkyTram gelegen iets buiten het plaatsje Jasper. De SkyTram is de hoogste en langste kabelbaan van Canada. Hij gaat naar 2277 meter op Whistlers Mountain. In het boven station waren de gebruikelijke souvenirs te koop. Ook was er en flinke balustrade waar je kon genieten van het ruime vergezicht dat te zien was over de Athabasca River vallei met daarin vele meertjes en meren en het dorp Jasper. Door het mooie weer kon je kilometers ver wegkijken tegen de andere witte bergtoppen in de Rocky Mountains. Ik besloot te gaan wandelen over ongebaande paden die de ene keer besneeuwd waren en dan weer sneeuwvrij maar dan vaak vol blubber. Op wilskracht heb ik de top op 2464 meter bereikt via de steile en vaak spiegelgladde “paden”. Op de top was er veel sneeuw en wind. Het uitzicht was echter adembenemend en de tocht was zeer de moeite waard. Nadat ik de nodige foto’s had gemaakt ben ik naar beneden geglibberd en heb ik de kabelbaan terug naar de parkeerplaats genomen om van daaruit naar de volgende locatie te gaan.

Punt twee op de agenda luisterde naar de naam Athabasca Glacier. Dit is de grootste ijsophoping ten zuiden van de noordpoolcirkel en ligt op ongeveer 100 kilometer ten zuiden van Jasper aan Icefields Parkway. Dus ik reed weer over dezelfde weg als de weg die ik gisteren ook had bereden. Na twee uur rijden kwam ik aan bij het Icefield Centre alwaar ik een ticket kocht voor de Glacier Adventure. Hier ging je met een bus naar een soort van busstation waar je moest overstappen op een andere bus met enorme wielen. Van hieruit werd met die bus naar de gletsjer gereden die zes vierkante kilometer bestrijkt. De Australische jongeman die als chauffeur en als gids diende spoorde niet helemaal en hij haalde allerlei capriolen uit mijn de bus. De bus ging door een wasbak waar de rommel van de banden werd gespoeld en van daaruit werd over het ijs van de gletsjer werd gereden. Na een paar honderd meter kwamen we op een vlak schoongemaakt stuk en daar mochten we een minuut of twintig de bus verlaten om over de gletsjers te lopen. Al glibberend en glijdend op mijn sneakers de gletsjer verkent en foto’s gemaakt van het natuurschoon. Helaas was het inmiddels niet zo stralend weer meer wat ten koste ging van het uitzicht. Toch waren de beelden nog zeer mooi en had ik deze trip voor geen goud willen missen. Op de terugweg van de gletsjer begon het regenen en het ging over tot pijpenstelen.

Het was inmiddels 16:15 uur en aangezien ik nog 3.5 uur moest rijden en het weer ook niet meewerkte besloot ik weer richting hotel te rijden. Op een gegeven moment werd het tijdens het rijden wel weer droog. Ik heb nog een aantal tussenstops gemaakt. In tegenstelling tot de heenweg kon ik nu wel het nodige wildlife spotten. Zo kwam ik drie zwarte beren en 3 witstaartherten tegen. Een mooie Kodak momentje van twee witstaartjes werd ruwweg verstoord door één of andere Chinees die er met veel geweld aan kwam scheuren zodat de hertjes op de vlucht sloegen. Ik was inmiddels het Jasper National Park uitgereden en het Mount Robson Provincial Park in British Columbia ingereden toen ik in de berm aan de overkant van de weg een prachtig mooie grizzly beer spotte. Ik ging natuurlijk hoog in de ankers op de verlaten Yellowhead Highway en ik ben uitgestapt om enkele foto’s te maken van dit prachtige beest. Inmiddels hadden meer berenspotters hem ontdekt en was het een drukte van belang op de vluchtstrook. Na een tijdje ben ik toch maar verder gereden naar het hotel.

Om 19:00 arriveerde ik moe maar voldaan in het hotel. Ik besloot maar in hetzelfde restaurant te eten als gisteren en koos voor de kippenborst. In tegenstelling tot gisteren was het vandaag niet overdadig en smaakte het lang niet zo lekker als gisteren. Ik moest de zak maar dichtbinden. Na het eten ben ik naar mijn hotelkamer gegaan om na te genieten van deze bijzondere dag en voorbereiden op de volgende dag. Ik was graag nog wat langer in deze regio gebleven om wat meer van Jasper National en Mount Robson Provincial Park te kunnen zien. Maar helaas morgen gaan we verder naar het westen om te eindigen in de prairie van Canada in de stad Kamloops.

De kilometerstand na dag 16 staat 3927 kilometer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 78925

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: