Dag 6: Op naar Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 6: Op naar Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 6: Op naar Krakau

Door: JP

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

26 September 2015 | Polen, Krakau

Vandaag heb ik een reisdag. Ik ga Tsjechië verlaten en doe nog zes dagen Polen aan. Volgens Google Maps is het om precies te zijn 496 kilometer rijden dus de noodzaak om voor dag en dauw uit de veren te gaan is er niet. Na de douche, ontbijt en een stuk of wat sigaretten op mijn privé terras dan toch maar om 08:45 uur vertrokken waar ik volgens datzelfde Google Maps nog geen 5 uur over zou doen.

Hoewel ik vlakbij de Poolse grens zit, ging het voor mij al in Tsjechië mis. In Frýdlant stond op de bewegwijzering wel Polen aangegeven, maar niet de plaats Žitavská die ik volgens Google Maps zou moeten hebben. Na tientallen kilometers door te hebben gereden kwam dan toch het besef dat Google Maps er wel eens nagezeten kon hebben. Dus heb ik de auto gekeerd en ben ik dat hele kolere stuk weer terug gereden. Bij Frýdlant nu wel de afslag richting Polen aangehouden en zo kwam ik inderdaad heel snel in Polen. In Bogatynia om precies te zijn. Dat was niet helemaal de bedoeling maar goed ik was nu in ieder geval in Polen. Daar ben ik net zolang doorgereden totdat ik op de A4 kwam. Het was nog een heel stuk maar bij de grensstad (met Duitsland) Zgorzelec was het dan eindelijk zo ver.

De snelweg was ruim en niet druk. Het was zaterdag wat ongetwijfeld scheelt. Dus ik kon mooi wat verloren tijd inhalen. Ik zoefde over 's herens wegen. Rond het middaguur ben ik even gestopt om te eten en heb ik direct even wat Zloty's gepind want ik zou straks tol moeten betalen. Het eerste tolpoortje stond bij Wroclaw en hier blafte de tollenaar mij toe dat het toch niet de bedoeling was dat via de ViaTOLL poortjes ging, Het bedrag van iets meer dan €4,- viel overigens erg mee. Verder mocht ik bij Katowice en Krakau beide keren Zl 10,- (dus €2,50) neerleggen). Inmiddels was het na mijn middagpauze gaan regenen en daar hield het niet mee op, Het plensde werkelijk waar wat ook ten kostte ging van het zicht. Bij Krakau stond direct het centrum aangegeven, maar volgens Google Maps moest afrit Mirowski hebben en dus ben ik maar doorgereden. Ik kwam nog een stuk of 5, 6 keer het bordje centrum tegen maar nergens Mirowski. Toen Krakau inmiddels uit de ooghoeken was verdwenen heb ik maar een afrit gepakt om vervolgens de andere kant op te rijden. Na nog twee keer tol te hebben betaald heb ik de eerste afslag ten westen van Krakau gepakt en bleek ik opeens op de goede weg te zetten. Bleek die afrit dus een compleet andere naam te hebben dan wat Google Maps beweerd.

Ook in Krakau ging het niet goed. Volgens Google Maps moest ik flauwe bocht naar links nemen maar toen ik weer kilometers verreden had bleek dat het een rotonde was. Het was inmiddels gaan schemeren en het regende nog steeds hard en achteraf bleek dat ik de enige straat zonder naambordje in moest rijden. En toen vond ik het hotel wonderwel aan mijn rechterhand. Parkeerplaatsen kennen ze daar niet dus zette men de auto maar gewoon op de stoep. Het hotel deed zaken met een parkeergelegenheid waar je voor Zl 25,- per dag de auto kwijt kon. Het was even (een drukke) straat oversteken en was je er.

Beu van alle extra kilometers checkte ik in. Net als het hotel in Turnov had ook Hotel Columbus drie sterren. Maar dit hotel was toch een heel stuk luxer dan in Turnov. Maar goed: Het kostte dan ook drie keer zoveel. Ik had graag nog de voetbalwedstrijd bezocht van Cracovia tegen Ruch Chorzów maar het was inmiddels te laat geworden. In plaats van vijf uur had ik vandaag tien uur in de auto gereden.

Maar goed er moest natuurlijk nog wel wat gegeten worden. En aangezien er in dit hotel geen restaurant aanwezig gaan , ben ik maar op zoek gegaan in de stad. Ik ben lukraak ergens naartoe gewandeld en ik kwam uit in een pizzeria. Dat had ik deze vakantie nog niet gehad. De pizzeria zat in een hofje van dezelfde straat als waar mijn hotel staat Starowiślna. De naam van het restaurant is Il Calzone en ik besloot dan ook heel toepasselijk te gaan voor de calzone en voor de dorst een biertje. Ondanks de locatie die dus in het centrum was, was ik voor ongeveer €8,- klaar. Om 21:00 uur ben ik weer terug in het hotel en ben ik helemaal klaar mee. Ik hoop toch wel dat het morgen wat beter gaat en dat het dan een beetje meezit. Het was inmiddels gestopt met regenen en ik hoop dat het een voorbode voor morgen is. Morgen ga ik de stad Krakau verkennen.

Tags: Turnov, Krakau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krakau

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 78964

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: