Dag 11: Zakopane - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 11: Zakopane - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 11: Zakopane

Door: JP

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

01 Oktober 2015 | Polen, Krakau

Na de toch wel heftige dag was het vandaag de bedoeling om de vakantie op een wat luchtiger manier af te sluiten met een wandeldag. Zoals gezegd is dit mij laatste volledige dag in Polen en zal de dag van morgen bestaan uit de terugreis naar Nijverdal. Zoals alle dagen ging ook vandaag om 07:00 uur de wekker. Rustig de dag opstarten en om 08:30 uur was ik klaar voor vertrek. De reis van vandaag gaat naar Zakopane. Voordat ik deze reis had geboekt kende ik Zakopane alleen als plaats waar ze schansspringwedstrijden houden. Een beetje research leverde op dat het een populair wintersportoord is waar dus 's zomers veel gewandeld werd.

Zakopane ligt op ruim 100 kilometer van Krakau. Een stuk verkeerd gereden leverde op dat ik om 11:00 uur in Zakopane aankwam. Daar heb ik de auto geparkeerd nabij het centrum en ben ik op de bonnefooi op pad gegaan want ik natuurlijk geen plattegrond in mijn bezit. Al snel kwam ik op de ulica Kościeliska. Dit is de hoofdstraat van het dorp. Ik besloot deze winkelstraat met restaurantjes en prullaria winkeltjes naar het westen af te lopen. Na een aantal kilometer te hebben gelopen kwam ik eindelijk bij een stadsplattegrond terecht en toen bleek dat ik net de verkeerde kant op was gelopen. Maar ik bleek wel dichtbij het sportcentrum te zitten, dus ben ik eerst daar heen gelopen om eventjes een fotootje te schieten en toen ben ik dat hele eind weer teruggelopen naar het centrum. Toen ik nog verder de ulica Kościeliska inliep bleken er nog veel meer restaurantjes en souvenirwinkeltjes te zitten. Ook waren hier veel straatmuzikanten te vinden wat de sfeer iets aangenamer maakte. Aan het einde van de straat was er de dagelijkse markt die nog meer meuk aan de man probeerde te sluiten.

Ik had op internet gelezen dat werd aangeraden om met een treintje de berg Gubałówka te bestijgen. Dus heb ik maar een kaartje gekocht en ben met zo'n treintje naar boven gegaan. Op de top van de Gubałówka ben ik eerst op zoek gegaan naar eten want het middaguur was inmiddels ruim gepasseerd. De keuze op de berg was reuze en ik besloot maar eens te gaan voor een simpele pizza. Daarna wat rondgelopen op de berg. Wat een commerciële bende zeg. Horden mensen schuifelden langs vreettentjes en souvenirshops over een lange straat. Postbode Siemen deed er zijn rondje op de fiets. Op een bergweide ben ik even gaan zitten op een rustig plekje om te genieten van het uitzicht op Zakopane, Daarna toch maar weer doorgelopen.

Dit was toch echt niks voor mij. Veel te commercieel en te druk. Dus toen ik een kleurmarkering van een wandelpad naar beneden zag gaan besloot ik linksaf te slaan de berg af. De afdaling ging langs een soort van bergleiding en al snel snel was ik de weg kwijt en stond bij een huis op het erf. De eigenaar kwam nogal kwaad naar buiten met vraag wat ik op zijn eigendom moest en sprak mij bestraffend in het Pools toe. Na mijn excuses bleek de man ook Engels te kunnen en hij wees mij op weg naar de route. Maar het duurde niet lang voordat ik weer de gele kleurmarkering kwijt was. En nu voorgoed. Ik liep wat te dwalen in een naaldbos zonder dat enig zicht was dat ik op het goede spoor zat richting Zakopane. De opluchting was groot toen ik uit het bos kwam en op een skipiste uitkwam met een stoeltjeslift daarboven. Dus deze heb ik maar gevolgd tot aan het startpunt van de stoeltjeslift. Van daaruit was het nog ettelijke kilometers lopen naar het centrum van Zakopane.

Ik was uiteindelijk om 16:00 uur weer terug in het centrum en de zin ontbrak om nog wat te gaan ondernemen en dus heb ik de auto maar opgezocht. Met een beetje betere voorbereiding was er veel meer te halen uit deze dag maar al met al is Zakopane mij veel te toeristisch. Ik ben terug gereden naar Krakau en ik heb daar nog even de auto afgetankt zodat ik morgen met een volle tank de thuisreis kan aanvangen. Na terugkomst in het hotel heb ik even een tijdje niks bijzonders gedaan voordat ik op zoek ben gegaan naar een restaurant voor mijn laatste maal in Polen. Ik ben de wijk Kazimierz ingelopen en heb daar een Joods restaurant uitgezocht om daar een Joods gerecht uit te kiezen. De keuze viel gans met witte bonen, aardappelen en wortels. Het leek een beetje op mijn befaamde hachee maar ik moet bekennen dat laatste wel beter smaakt. Overigens was dit wel best te pruimen. Ook genoot ik nog van mijn laatste Pools biertje.

Om 21:00 uur was ik weer terug in het hotel en besloot ik niets meer te doen en mij te sparen voor morgen wanneer er een flinke autorit gereden gaat worden als ik huiswaarts rij.

Tags: Krakau, Zakopane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krakau

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 78892

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: