Dag 4 - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Gait van de Rikkepoal tot an't Takkedroad

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

14 November 2017 | Sri Lanka, Anuradhapura

Sloerig in de balg veel te laat wakker. Snel douchen en ontbijt to go meegenomen in de bus. Iets naar achten trekken we het binnenland in waar de reis uiteindelijk zou eindigen in Anuradhapura. Het was toch wel fijn dat de bus airconditioning had want het werd al snel warm en benauwd in Sri Lanka. Het eerste stuk ging langs de westkust van Sri Lanka.

De eerste stop was in Madurankuli. Daar werd een Hindoestaanse tempel bezocht. Dus voor de eerste keer deze vakantie kon de lange broek te voorschijn gehaald. Ik had speciaal voor deze vakantie een linnen lange broek gehaald en dat betaalde zich direct terug want dit was toch wel zeer aangenaam met dit warme weer. Slippertjes uit en dan was ik klaar om deze heilige plek te betreden. Het deed mij allemaal wat kitscherig aan. Veel bling-bling zeg maar. En dan helpt het natuurlijk ook niet dat ik wars ben van alles wat met religie en andere sprookjes te maken heeft.

Na een bezoek aan de bakker werd de reis vervolgd richting Anuradhapura. Na het middaguur arriveerden we aldaar. Anuradhapura is één van de vele oude hoofdsteden van het land en een belangrijk pelgrimsoord voor de boeddhisten. We werden in hotel afgezet waar we ons even konden opfrissen. Om 14:30 gingen we de bus weer in voor een toertocht door Anuradhapura. De reis ging langs drie van vier stoepa's die er in Anuradhapura te vinden waren. Een stoepa is een boeddhistisch bouwwerk dat relieken van boeddha zou bevatten. Eigenlijk is het gewoon een rond bouwwerk van steen of aarde waar boeddhisten om heen lopen en alwaar ze mediteren.

De “temple-gear” kon weer uit de tas worden gevist om maar om die stoepa's heen te banjeren. Ook de grootste stoepa van Sri Lanka genaamd Jetavanarama Dagoba was in Anuradhapura te vinden en kon zich verrijken met ons bezoek. Het mooiste van dit bezoek vond ik stiekem de stoepa waar een grote colonne grijze langoeren (apen) zich ophielden die ons als publiek op allerlei manieren vermaakten. Ook werd er een bezoek gebracht aan Kuttam Pokuna. Zeg maar een koninklijk zwembad waar het pluche lekker kon badderen. Er zat nog water in het bad en een aantal schildpadden trokken daar hun baantjes. Verder zijn deze dingen niet zo aan mij besteed. Als ik één stoepa heb gezien, heb ik ze allemaal wel gezien.

Om 18:00 uur kwamen we weer terug bij het hotel. Daar aan de praat geraakt met een Nederlands stel. Zij deden exact dezelfde reis als ons alleen dan de normale uitvoering. Bovendien bestond hun groep uit slechts zes personen. Zij waren vandaag wel naar Wilpattu National Park. Deze excursie was door onze reisleider eigenhandig geschrapt omdat er volgens hem al maanden geen wild gespot was. Nou, dat Nederlandse stel kon mij vertellen dat ze naast wat klein wild ook twee luipaarden hadden gespot. Ai, ai, ai wat een gemiste kans en een teleurstelling dat wij deze excursie niet hadden gedaan. Daar had ik mij ongetwijfeld meer mee vermaakt dan die oale pröttel die vandaag voor de lens kreeg. Eeuwig sund.

Om 20:00 uur gingen we aan tafel in het hotel voor het diner. De kosten waren slechts 1100 Roepies wat op een Eurootje of zes uitkomt. Geen geld natuurlijk. Het was wel in buffetvorm. Nu ben ik normaliter niet zo'n fan van troggenvoer, maar dit was nog wel best te pruimen. Het één en ander werd weggegoten met een goed glas witte wijn wat uiteraard een fijne bijkomstigheid was. Na het zalig tafelen maar onder het genot van een glas wijn of wat maar even socialiseren met het thuisfront via de telefoon. Tegen een uur of elf toch maar mijn mandje opgezocht om een keer de verloren slaap wat in te halen