Dag 7 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Gait van de Rikkepoal tot an't Takk'ndroad

17 November 2017 | Sri Lanka, Kandy

Vandaag vroeg uit de veren, want het beloofde een lange reisdag te worden. De eerste stop was bij Sigiriya of te wel Leeuwenrots. Eerst ging de wandeling door de tuinen van het complex. Daarna werd de berg beklommen. Het was weer eens een keer prachtig weer en de beklimming van de rots was aangenaam. In een grot waren fresco's te zien van lang vervlogen tijd. Halverwege de klim was er een soort van terras waar twee enorme poten van leeuwen te zien waren. Va trappen gingen het verder omhoog tot aan de top waar de restanten van een citadel waren te zien. Op deze citadel was er een prachtig panoramisch vergezicht van de omgeving te zien.

Na een tijdje daar te hebben verbleven werd de terugreis ingezet en werd er geluncht bij een restaurant waar het eten in buffetvorm werd aangeboden. Ditmaal was de soep niet zo denderend terwijl de rest juist wel goed te doen was. Na de lunch ging de reis verder naar Dambulla. Daar werd de Raja Maha Vihara bezocht. Dit is een grottencomplex bestaande uit vijf grotten waar Boeddhabeelden en muurschilderingen van verschillende periodes waren te zien. De oudste was ruim 2000 jaar oud. Het was al met al best interessant. Ook dit complex staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Op de terugweg naar de bus kwamen langs een enorme gouden Boeddhabeeld met daarin de ingang van het complex. In Nederland was er vast een Chinees restaurant in gehuisvest.

De busreis vervolgde richting Kandy. Er volgde nog een tussenstop bij een kruidentuin waar een overenthousiaste gids in gebrekkig Nederlands ons alles wou wijsmaken over kruiden en specerijen. Het was allemaal maar een erg commerciële bezigheid daar. Nog een kopje thee gedronken en de massage beleefd afgeslaan. Geen polonaise aan mijn lijf! Het was inmiddels al schemerig toen we weer de bus ingingen uiteraard niet voordat we door het winkeltje werden geloosd waar de rommel verkocht werd. Het was nog een lange tocht naar Kandy.

Uiteindelijk om 19:00 uur arriveerden we in het donker in Kandy. We overnachten in het Sunray hotel in downtown Kandy. Snel de koffers in de kamer gegooid en onder de pomp gestaan. Daarna met een gedeelte van de groep op jacht gegaan naar voedsel en daarbij zijn we uitgekomen bij Slightly Chilled Lounge Bar and Restaurant. Daar was het druk en nogal een gehannes om een tafel te krijgen. Na veel vijven en zessen lukte het dan toch eindelijk om aan te schuiven aan een tafel op het dakterras van het etablissement. De keuze viel deze keer op inktvis met een flinke Lion. Het was voor de verandering allemaal weer voortreffelijk en alles werd weggespoeld met Lion nummer twee, drie enzovoort.

Toen maar weer naar het hotel gelopen. En ik was eigenlijk helemaal niet moe dus besloot ik rond middernacht maar eens bij The Backpackers Vibe om de deur te kijken. Dit was min of meer een hippietent compleet met hangmatjes. Het eerste biertje was nog koud, maar toen werd al snel bekend dat het overige bier ongeveer tot aan het kookpunt zaten. Dan maar aan de drank dat je wel lauw kunt drinken. En het moet gezegd: De Lankaanse rum is best te pruimen. Dus noar diss'n weer 'n friss'n en zo ging dat maar door. Totdat ik nog alleen aan het schap zat te zuipen en de kastelein mij met lichte dwang richting de uitgang dreef. Toch nog wel verbazingwekkend dat ik nog benul van tijd had en dat ik om 02:30 uur zo fris als een hoentje bij mijn kamer aankwam. En zo ging ook deze dag in vreugde voorbij.