Dag 7: Snorkelen en dolfijnen spotten in Sámara - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 7: Snorkelen en dolfijnen spotten in Sámara - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 7: Snorkelen en dolfijnen spotten in Sámara

10 November 2018 | Costa Rica, Sámara

Ondanks dat het gisteren toch niet bepaald vroeg was dat ik in mijn nest lag was ik om zes uur alweer wakker. Maar goed: wat zou ik zo vroeg uit mijn bed doen, dus besloot ik me nog een keer of wat om te draaien. Rond een uur of negen was het toch echt helemaal klaar. Lekker eerst even douchen en tandenpoetsen. Het ontbijt heb ik maar even gelaten voor wat het was. Deze beviel gisteren toch niet helemaal en om nu te zeggen dat ik nu heel erge trek had: Neuh. Om dan $ 7,- voor een bakkie koffie te betalen vond ik ook wat overdreven.

Het was weer een flink warme dag in Sámara. Dus heb ik maar meteen maar mijn zwembroek aangetrokken om eens een flinke “duik” in het pierenbadje te nemen. Daarna lekker relaxen met een boekje erbij en dit heb ik toch wel een paar uur volgehouden. Toen werd het toch eens tijd om voor de lunch te gaan zorgen. Een paar honderd meter verder op was een winkeltje met een iets te overdreven naam supermercado El Pueblo. Daar maar broodjes en koekjes gekocht voor de rainy days die er ongetwijfeld zouden komen.

Om één uur werd er door een deel van de groep verzameld bij de lobbybar van het hotel voor de activiteit van deze dag. Door Samara Adventure Company werd een snorkel- en dolfijnentour georganiseerd. Er waren acht deelnemers aan deze tour. Deze liepen naar het strand om vanuit daar ingescheept te worden in een klein bootje. We voeren eerst naar Isla Chora. Daar was volgens de gids de stroming te sterk en dus werd er eerst besloten om te gaan snorkelen. De reis ging om de hoek naar Playa Carrillo. Daar hadden we gisteren gebarbecued. De uitrusting werd aangetrokken en daar gingen we de warme oceaan in.

Het was de eerste keer dat ik ging snorkelen. Ik had al tientallen de mogelijkheid gehad, maar om één of andere reden was het er nooit iets van gekomen. Het viel eigenlijk vies tegen. Behalve wat kleine visjes was er eigenlijk helemaal niets te zien hier. Na een half uur heb ik het maar opgegeven dat het wat zou worden. Ervaringsdeskundigen aan boord zeiden dat dit niet de maatstaaf was voor snorkelen. Hierna gingen we verder de oceaan op. Regelmatig sprongen er tonijnen uit het water naast de boot. Er werd een schildpad gespot en even later nog een dolfijn. De walvissen lieten zich dit keer niet zien.

Ondanks de matige vangst qua spotting was het toch wel een aangename bootreis. Er werd nog een tonijn gevangen, fruit gegeten en een biertje gedronken. Na een uurtje of vier zetten we weer voet aan wal. Net op tijd om aan wal de zonsondergang te spotten. Het was een mooie ondergang met tientallen gieren die op het strand bivakkeerden. Nadat het toch helemaal donker was geworden ben ik teruggelopen naar het hotel om me daar op te frissen. Eventjes rustig aan doen voordat we met de hele groep naar Sámara zouden gaan. I heb even van gelegenheid gebruik gemaakt om contact op te nemen met de bank omtrent mijn creditcard. Deze weigerde immers helemaal dienst en het geld begon inmiddels helemaal op te drogen. De medewerker vermoedde dat de chip en de magneetstrip van mijn vrijwel nieuwe creditcard kapot was en hij kon er niks aan doen. Mooi kloten dus.

Om zeven uur werd de bus voorgereden en reden we naar downtown Sámara. Er werd gekozen voor een diner bij restaurant El Ancla. De keuze voor het diner ging naar kip met een champignonsaus. Het was allemaal appetijtelijk. Het werd weggespeld met een paar biertjes. Ondertussen was ik het geëikel over het geld beu en had ik knollen ook wel een keer op. Dus ik besloot maar mooi om met de bus terug te gaan naar het hotel om tien uur. Daar nog een paar biertjes gedronken in de lobbybar en een paar glaasjes rum van de fles die ik nog in mijn kamer had liggen. Om elf uur was ik er wel klaar mee en besloot maar eens te gaan slapen.