Dag 5: Van Huntsville naar Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 5: Van Huntsville naar Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 5: Van Huntsville naar Ottawa

Door: jp

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

12 Mei 2014 | Canada, Ottawa

Dag 5

Vandaag staat de rit gepland van Huntsville naar Ottawa. Ottawa heeft ruim 800.000 inwoners en is daarmee de vierde stad van het land. Ottawa ligt in het uiterste zuidoosten van Ontario tegen de grens met het Franstalige Québec. Op basis van een compromis tussen Engels- en Franstaligen is Ottawa in 1857 gekozen tot hoofdstad van Canada omdat Toronto en Montréal te Engels- of Franstalig waren. Ottawa ligt aan de rivier met dezelfde naam en vormt met Gatineau (provincie Québec) de hoofdstedelijke regio.

Vroeg wakker en al om 07:30 uur reed ik weg bij het hotel in Huntsville. Volgens de routeplanner zou de reis 350 kilometer bedragen waarover bijna vier uur gedaan werd. De eerste honderd kilometer had ik gisteren ook gereden. Het was de Highway 60 naar Algonquin Park en dezelfde weg door het park. Net na het uitrijden van het park door de East Gate getankt in het plaatsje Whitney. De benzineprijzen in Canada varieerden van 1.20$ tot 1.80$. Gemiddeld ligt de literprijs dus op de helft van de literprijs die hier betaald mag worden. Dat is waarschijnlijk ook een reden dat Canadezen graag in van die grote pick-ups rijden. En toch klaagden de Canadezen over de hoge brandstofprijzen.

Het was een hele soepele rit over glooiend landschap waar ik regelmatig de auto langs de kant zette (in de berm want parkeerplaatsen kwam je niet tegen) om de benen te streken, een sigaretje te roken, wat te eten of te drinken of gewoon om wat om mij heen te kijken. Om 14:15 uur reed ik de parkeergarage van mijn hotel in het hart van Ottawa binnen. Ik verbleef deze nacht in het Quality Hotel Ottawa (http://www.qualityhotelottawa.com). Ik kreeg een kamer toegewezen op de 18de (en bijna hoogste) verdieping van het hotel. Dat leverde in de kamer een subliem uitzicht op van het centrum van Ottawa.

De koffer in de kamer achter gelaten en direct de stad ingegaan want morgen zou ik alweer vertrekken uit Ottawa. De eerste stop was het Rideau-kanaal. Een prachtig waterwerkproject wat de Ottawa river verbind met Lake Ontario 202 kilometer verder op. Van daaruit ging de voetreis door naar Parliament Hill. Het parlementsgebouw van Canada dat bijzonder toegankelijk was voor toeristen die tussen de stropdassen hun foto’s schoten. Op het grasveld voor het immense gebouw vroegen natives en andere criticasters aandacht voor hun zaak. In de zomermaanden wordt er de wisseling van de wacht gehouden maar helaas kon ik dat nu niet meemaken. De volgende stop was het hooggerechtshof. Het hoogste rechtsorgaan van Canada dat ook in een kolossaal neo-historisch gebouw dat in 1946 geopend werd. Daarna ging ik naar de Byward Market. Een autoluw gebied met heel veel winkeltjes, boetiekjes, restaurantjes en barretjes. Het was erg gezellig. Overal zag je tulpen. Het jaarlijkse Tulpenfestival was aan de gang. Ook veel tulpen uit Nederland als dank voor dat hier de Prinses Juliana met haar kinderen verbleef tijdens de Tweede Wereldoorlog en als dank voor de hulp die Canada bood tijdens die oorlog. Inmiddels was het spitsuur geworden in Ottawa en was het hele centrum potdicht geslipt. Na zo’n vier uur door de straten van Ottawa (Algonquins voor handelen) te hebben geslenterd kreeg ik toch wel zin in het één of ander.

Mijn keus viel op Don Cherry’s Sports Grill dat naast het hotel bevond. Ik heb pasta met kip in één of andere witte saus. Geen idee wat het allemaal was, maar het smaakte mirakels lekker en dat voor 22,-$ (+ flinke cola). Toen eventjes naar mijn kamer geweest om daar me even op te frissen en te wachten totdat het donker werd. Toen het donker werd ben ik nogmaals naar Byward Market om de winkeltjes en hun publiek te bekijken. Tegen een uur of 10 ben ik weer naar mijn hotelkamer gegaan om de dag van vandaag te laten bezinken en mijn voor te bereiden op de volgende dag. Niet voordat ik nog enkele plaatjes had geschoten van het prachtige panoramaview vanuit mijn hotelkamerraam over het met lichtjes versierde Ottawa bij nacht. Helaas ben ik maar één nacht in deze prachtige en mooie stad. Ik zou mij er best nog een dag kunnen vermaken. Morgen volgt een rit naar het oosten die zal eindigen in Québec.

De kilometerstand na dag 5 staat 1283 kilometer.