Dag 10: Van Montréal naar Gananoque - Reisverslag uit Gananoque, Canada van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 10: Van Montréal naar Gananoque - Reisverslag uit Gananoque, Canada van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 10: Van Montréal naar Gananoque

Door: jp

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

17 Mei 2014 | Canada, Gananoque

Vandaag weer onwijs vroeg uit de veren. Vandaag zal er afscheid genomen worden van Montréal en ook Franstalig Canada. Ik keer terug naar de provincie Ontario waar ik in het zuiden van de provincie in het dorpje Gananoque één nacht zal slapen. De afstand zal iets meer dan 250 kilometer bedragen maar er staan een tweetal tussenstops op het programma die nodige tijd vergen.

Naar wederom echt lekker te hebben ontbeten (dat was in dat hotel wel goed voor elkaar in tegenstelling dat de kleine kamertjes) om 08:30 uur weg uit Montréal. Na iets meer dan 100 kilometer werd de provincie Québec verruild voor Ontario en kwamen we dus weer in Engelstalig gebied terecht. Dat is net iets makkelijker qua verstaanbaar maken.

De eerste stop was in Morrisburg waar het Upper Canada Village gevestigd was. Het duurde bijna 45 minuten voordat door de entree was aangezien de dames achter de kassa totaal geen haast maakten. En aangezien ik om 13:00 uur in Rockport moest zijn was mijn tijd gelimiteerd. Upper Canada Village is een park waar een tachtig tal Canadese huizen uit de 19de eeuw naar zijn toe verhuist en waar de medewerkers van dit park in klederdracht uit die tijd rondliepen. Dit park werd aanbevolen door de reisorganisatie. Ik vond het op zich aan de ene kant wel aardig maar aan de andere kant ook erg gemaakt en kitsch. Het één en ander kan natuurlijk ook aan de tijdsdruk hebben gelegen.

Snel door na Rockport waar ik om 13:00 uur werd verwacht bij de boot. Het werd nog behoorlijk scheuren om op tijd te zijn maar uiteindelijk was ik om 12:45 in Rockport. Evenals Morrisburg ligt ook Rockport aan de St. Lawrence river. Rockport en de regio staan bekend om “The Thousand Islands”. Dit zijn 1864 kleine en grote eilanden die in de St. Lawrence river liggen. De bedoeling was dat ik om 13:00 uur op een cruiseschipje werd ingescheept voor een rondvaart langs een aantal van deze eilanden voor de periode van ongeveer één uur.

Dit keer mocht ik de boot delen met een buslading Brazilianen die, bang dat ze waren om elkaar kwijt te raken, allemaal een Braziliaans vlaggetje droegen. Het eilandjes spotten waar the rich and the famous hun stulpje hebben is toch wel een aangename bezigheid. Het was prachtig weer met veel zon en een temperatuur van begin 20 graden maar toen de boot zo’n 60 kilometer per uur over het water voer was het op de boeg door de wind nog knap fris. Alle Braziliaantjes hadden hun heil daarom maar binnen opgezocht en dus stond ik met een gids buiten. Die gids klepperde mij de oren van het hoofd over allerlei wetenswaardigheden die me allemaal weer zijn ontschoten. Behalve dat hij had over een privé eilandje dat eigendom zou zijn van een Nederlandse familie. Dit overigens zonder mijn afkomst te weten.

Het was een leuk tochtje van een uur met vele leuke Canadese en Amerikaanse eilandjes. Na deze cruise nog eventjes door de souvenirwinkeltjes gelopen en toen toch maar de reis voortgezet naar Gananoque. Dat was dus een ritje van nog twintig kilometer dus ondanks nog een tussenstop was ik zeer op tijd in mijn hotel te Gananoque. Ik had mijn tijdelijke residentie daar in het hotel Holiday Inn Express (http://www.holidayinnexpress1000islands.com) dat gelijk bij binnenkomst van het dorp aan de oostkant zich aan de hoofdweg bevond.

Nadat ik mijn koffer op de kamer had achtergelaten besloot ik het dorpje in te gaan. Gananoque heeft 5000 inwoners en was vooral ingericht op de 1000 eilanden. Het bestond voornamelijk uit één lange hoofdstraat met winkeltjes en restaurantjes. Ondanks dat ik toch vroeg in dat dorpje was, zaten de meeste winkels al dicht. Het kan best zijn omdat het zaterdag was. Verder was er bijzonder weinig te doen in dat gat dus besloot ik de plaatselijke sportbar, zoals je die in elke plaatsje wel hebt, binnen te gaan om mij daar te goed te doen aan een pizza. In de Riverside Grill & Bar zaten er wat mensen aan de bar te drinken maar waren ze vooral druk met het wedden op paardenraces. De weddenschappen werden in apart kamertje afgesloten en de races werden vol passie gevolgd door de gokkers. Na de pizza besloot ook nog een paar glazen bier te drinken. De keuze viel deze keer op het Canadese Molson Coors. Wel een lekker licht biertje.

Om 20:00 uur terug gegaan naar het hotel om de dag af te sluiten met de dagelijkse rituelen. Morgen vertrek ik alweer uit Gananoque om terug te keren daar waar het allemaal begon: Toronto.

De kilometerstand na dag 10 staat 2267 kilometer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 78660

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: