Dag 5 - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Gait van de Rikkepoal tot an't Takkedroad

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

15 November 2017 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Vannacht had ik geen oog dicht gedaan. Het kon toch niet aan de rank hebben gelegen, want die paar wijntjes van gisteravond die doen er niet toe. Toch elk uurtje van de nacht meegekregen. Dus compleet brak om 07:30 uur toch maar uit bed gestapt. Na de ochtendrituelen om 08:00 uur bij het ontbijt aangeschoven. De kosten hiervan waren 1000 Roepies. Dat is dus bijna net zo veel als het diner gisteravond kostte. Na het diner de rommel bij elkaar gepakt en in de bus gestapt voor de reis richting Polonnaruwa.

Polonnaruwa is net als Anuradhapura een oude koningsstad en hoofdstad van het land. Ook staat het net als Anuradhapura op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het was maar iets meer dan 100 dan 100 kilometer dus het was te doen. De eerste stop was in Mihintale. Dit is een bergtop nabij Anuradhapura. Het is een pelgrimsoord voor Boeddhisten. Daar waren restanten te zien van hoe ze vroeger geleefd zouden hebben. Er was iets wat een voor een keuken zou moeten doorgaan en uiteraard een badkuip. Kortom: Een bult oale keie dus.

Het lag er wel vredig bij zo midden in de natuur. Het was uiteraard een heilige plaats dus de lange bokse an en blootsvoets de volgens de geleerden 1840 treden naar boven. Daar waren twee stoepa's en één groot Boeddhabeeld te zien. Uiteraard ging ik all the way. Die stoepa's konden mij inmiddels wel gestolen worden. Maar het uitzicht op de omgeving maakte de trip de moeite waard. De reis ging per bus verder naar Habarane. Aldaar aangekomen werden we bij een restaurant ingescheept in een vijftal jeeps voor een safari in Angammedilla National park.

Het park stond garant voor olifanten. De safari duurde 2,5 uur waarvan we al een uur kwijt waren aan het reis naar en vanaf het park. De chauffeur van onze jeep was een zeer jong ventje dat helemaal geen Engels sprak. Hij conformeerde zich geheel aan El Commandante van het stel dat een andere jeep bestuurde. Het dak kon er af en zo kon je dus staand door het park crossen. Wel af en toe bukken voor de laaghangende takken. Na een tijdje getoerd te hebben kwamen we op een open vlakte. En daar stonden de dikhuiden ons al braaf op te wachten. Dus een fotootje geschoten van de voorkant, de achterkant en van opzij. Het waren er tientallen en op een gegeven moment heb je ze in alle standjes wel gezien. De chauffeur begreep onze onvrede na een uur olifantjes kijken niet.

Naast de olifanten waren er ook nog apen, een termietenheuvel en precies één pauw te zien. Weinig verheffend dus. Toch enigszins teleurgesteld verlieten we het park om de reis voort te zetten richting Polonnaruwa. We arriveerden bij The Village Hotel. Bij het opfrissen werd het gelijk duidelijk dat het een oude bende was. Maar goed we moesten het er maar mee doen. Na het opfrissen volgde het diner in het hotel. Het was weer in buffetvorm. Eerst overheerlijke tomatensoep gegeten en daarna een soort van pannenkoekjes met curry. Zoals eigenlijk al het eten tot nu toe was het allemaal dik voor elkaar en smaakte het allemaal erg lekker. Na het eten toch nog maar een biertje geprobeerd. Toch maar besloten om 23:00 uur de lompen in te duiken. Kijken of ik wat slaap van gisternacht kan inhalen.