Dag 6: Zwemmen in de Pacific - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 6: Zwemmen in de Pacific - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 6: Zwemmen in de Pacific

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

09 November 2018 | Costa Rica, Sámara

Het belooft vandaag een rustig dagje te worden. Niet dat de eerste vijf dagen in hoog tempo de activiteiten werden afgewerkt, maar vandaag staat alleen later op de middag een activiteit op het programma. Toch was ik alweer vroeg wakker. Het ontbijt zat deze keer niet bij de prijs in, maar voor $ 7,- kun je je geen buil vallen. Het roerei met spek was maar zozo, maar de koffie maakte het meer dan goed. In ieder geval iets van een basis binnen.

Na het ontbijt ga ik met een deel van de groep over het strand naar het dorp. Het was al vroeg warm. Het was een aangename wandeling van een paar kilometer door de branding van de Pacific. Uiteraard kon tijdens de wandeling weer genoeg foto’s van dieren genomen. Na de wandeling heb ik eventjes wat gedronken bij de strandbar Sheriff Rustic. Daarna het dorpje Sámara ingelopen. Ook vandaag was het pinnen geen succes. En aangezien het geld nu echt aan het opdrogen was, begon ik mij lichtelijk zorgen te maken.

Toen ben ik maar een beetje de souvenirwinkeltjes af gelopen. Tegen een uur of twaalf had ik het wel bekeken. Reisleider Gustavo en chauffeur Oscar waren er deze dag vroeg bij. Ze zaten gezellig met elkaar in de bus een biertje of wat te drinken. Rond een uur of half één waren we terug in het hotel. Het was inmiddels knap heet geworden en het zwemmen was gisteren zo goed bevallen dat ik opnieuw een “duik” in het pierenbadje nam. De temperatuur nam inmiddels flink toe en de verkoeling was derhalve meer dan welkom. Nog eventjes snel een broodje hamburger weggewerkt in de lobbybar van het hotel en toen was ik helemaal klaar voor de activiteit van deze dag.

Om twee uur verzamelden we ons bij de bus. De reis ging naar het strand. Het was een paar kilometer van het hotel. Een publiek terrein. Handdoekje van het hotel mee en wat drinken. De camera werd uiteraard niet vergeten. Handdoekje uitgelegd en in de oceaan gezwommen. Er waren best hoge golven en dan is wel lekker om als golfbreker te dienen en jezelf telkens meters verder op terug te vinden in de oceaan. Inmiddels hadden Oscar en Gustavo de barbecue aangestoken. Voor beide was het voor het eerst dat ze zoiets organiseerden. Ze hadden $ 10,- per persoon ingezameld en daarmee bij de supermarkt van allerlei etenswaren voor gehaald.

Eerste was er rauwe vis. Toen rund en kip. De chorizo tenslotte was toch wel het lekkerst. Deze volgorde werd nog een paar keer herhaald en ondertussen dook ik nog maar een paar keer de Grote Oceaan in. Het buikje werd inmiddels flink vol gegeten. De middag vorderde en de zonsondergang werd aan het strand aanschouwd. Toen het donker was werden de matten opgerold en de terugreis naar het hotel ingezet. Eenmaal daar aangekomen, maar een taxi besteld om eens te aanschouwen wat er na zonsondergang in Sámara te beleven viel.

Voor $ 3,- werd de illegale taxi’s volgepropt en ging de reis naar het dorp. Daar bleek niet zo veel activiteit te zijn. Na veel wikken en wegen werd uiteindelijk besloten om bij The Flying Taco naar binnen te stappen. We waren wat aan de vroege kant en zo ongeveer de enigste gasten. Toch nog een klein beetje trek en ik heb daar maar een burrito besteld. Deze burrito werd weggespoeld met meerdere biertjes. Rond een uur of twaalf stonden de taxi’s af weer klaar om ons terug te brengen naar het hotel. Aldaar aangekomen daar nog een afzakkertje genomen in de vorm van een paar glaasjes rum. Rond een uur of twee vond ik het wel welletjes geweest en besloot ik mijn bed maar eens weer opgezocht.