Dag 15: Bocas here we come - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 15: Bocas here we come - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 15: Bocas here we come

18 November 2018 | Panama, Bocas del Toro

Vandaag gaan we dus alweer weg uit Boquete. Toch wel jammer, want het lijkt een leuk plaatsje in een dito omgeving. Ook het hotel is alleraardigst hoewel ik natuurlijk niet voor het hotel op reis ga. Nadat ik mij gedoucht heb en de koffer bij de bus heb neergezet schuif ik aan bij het ontbijt. Ik ga voor een lichte variant met een broodje kaas, een schaaltje fruit en uiteraard twee koppen koffie. Na het ontbijt heb ik nog even wat gelezen en in de omgeving wat gewandeld voordat de bus om negen uur vertrok.

Vandaag gaan we naar de Caribische kust. De eilandengroep Bocas del Toro is ons einddoel. Het is een rit over 201 kilometer. De weg gaat over de bergketen die centraal door heel Latijns-Amerika loopt. De eerste stop is al na een kwartiertje. Even buiten Boquete wordt gestopt bij het bezoekerscentrum CEFATI waar bij de letters die Boquete vormen een groepsfoto wordt gemaakt. Verder is er mooi uitzicht over Boquete en komt een hele familie neusberen ons vergasten met hun bezoek.
De volgende stop was een paar kilometer verder bij Cañon Los Cangilones de Gualaca. Dit was een klif met daarin een snelstromende rivier. Ook hier werd uiteraard de nodige foto’s geschoten. De volgende stop was bij supermarkt en restaurant Estación Terpel I Chiriquí Grande. Hier werd tevens de lunch genuttigd. Ik besloot de mijne uit de supermarkt te halen. De belegde broodjes waren best weg te krijgen. Na een uurtje pauze vervolgden wij onze weg die in het restant langs de Caribische kustlijn zou lopen.

Bij aankomst bij het kustplaatsje Almirante werd afscheid genomen van chauffeur Oscar. Hij bleef met de bus en de koffers op het vaste land. De rest van de groep werd ingescheept in een veerboot. In 30 minuten werden we naar de eilandengroep Bocas del Toro vervoerd. Eenmaal daar aangekomen was het ook daar verzengend heet. We waren wat te vroeg en dus werd eerst de activiteit voor morgen geboekt. Het wordt voor morgen een boottocht en daarbij snorkelen. Eindelijk mochten we dan toch onze kamer in hotel Swan’s Cay in.

Na een korte douche heb ik direct maar even een verfrissende duik in het zwembad genomen. Daarna heb ik de benen genomen om naar restaurant Be Nice – Nomade. Ik had inmiddels best wel trek gekregen en heb daar wat kip gegeten. Dit werd weggewerkt met een biertje en nadien volgden er nog meer. Het was een leuke setting aan het water, wat een leuk uitzicht gaf. Zo vloog de tijd voorbij en moest ik mij plots haasten om niet te laat te komen voor het diner. Eerst ging ik snel naar het hotel om te douchen en andere kleding aan te trekken en vervolgens ben ik teruggelopen om ditmaal bij restaurant El Pirata naar binnen te gaan.

Ditmaal voor vis gekozen. En het werd een hele zeebaars. Het kostte wat, maar dan had je ook wat. Uiteraard moet vis zwemmen dus kwamen er de nodige Balboa biertjes aan te pas. En een rummetje van €10,-. Na het eten ben ik maar direct doorgelopen naar de kroeg. De kroeg luisterde naar Tequila Republic en daar deelden twee Amerikaanse vrouwen de lakens uit. Het was een leuke bar met een terrasje. Na een paar uurtje bierdrinken ben ik met de groep naar Selina gelopen. Dit is een hotel met een bar. Aan de bar heb ik een biertje besteld. Er was karaoke daar en dat is bepaald niet mijn ding. Bij dat ene biertje heb ik ook maar gelaten. Toen ben ik weer naar ons hotel gelopen en om elf uur heb ik maar mijn bed opgezocht.