Dag 16: Een prachtig aandenken aan Afrika - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 16: Een prachtig aandenken aan Afrika - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 16: Een prachtig aandenken aan Afrika

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

22 Juli 2019 | Tanzania, Marangu

Het is deze morgen om zeven uur dag. En dat is helemaal niet erg want voor het eerst deze vakantie heb ik fatsoenlijk een nacht doorgeslapen. De tent afgebroken en mij opgefrist. We gaan vandaag iets actiefs doen dus naast het vertrouwde bakkie leut heb ik nu ook maar eens wat gegeten. Het was iets van worstjes, aardappelen en ananas. Het was allemaal keurig binnen te houden.

Dat actiefs is een fietstocht door de omgeving van Mto wa Mbu. Door rijstvelden en bananenplantages. Af en toe werd afgestapt en werd er uitgelegd hoe er gewerkt werd. Ik vond dat erg interessant. Het was een plezierig tochtje onder prachtige weersomstandigheden. Bij een bananenplantage werd er houtsnijwerk verkocht. Ik had mijn oog laten vallen op een prachtig beeld dat het continent Afrika voorstelde met daarin de Big Five erin verwerkt. Na stevig onderhandelen en dreigen weg te lopen heb ik de helft van de prijs afgedongen en hebben afgetikt wat omgerekend uitkomt op €32,-. Hierna mochten we nog bananenbier proeven. Klein slokje geprobeerd, maar ik hou het toch liever bij een Serengeti.

Nadat de fietsen weer geparkeerd waren bij de camping zijn heb ik een flesje wit gekocht bij de winkel en daarna zijn we om 10:00 uur de overlandtruck ingestapt voor een rit van 227 kilometer naar de voet van de Kilimanjaro. Onderweg werd de vanmorgen samengestelde lunch in de stad Moshi opgegeten in een winkelcentrum. Opvallend is dat al deze centra in zowel Kenia als Tanzania zwaar bewaakt worden. In een koffiebar heb ik een koffie Zanzibar besteld. Zanzibar staat bekend om zijn kruiden en specerijen en de koffie was dan ook zeer pittig. Lekker apart dus.

Na de pauze gingen we noordwaarts richting de Kilimanjaro. We moesten flink de berg op. Ondanks de geringe afstand van nog geen 40 kilometer was het uren rijden naar de camping en kwamen uiteindelijk pas om 18:00 uur aan op de camping genaamd Marangu campsite. In rap tempo moest de tent worden opgezet omdat het snel donker zou zijn. Nadat dat gerealiseerd was heb ik eerst maar eens een biertje gedronken voordat ik mijzelf zou gaan opfrissen. Op het terras kon je in de verte de Kilimanjaro zien. Het was vanaf hier niet indrukwekkend of fotogeniek. Helaas een gemiste kans. Wel heb ik nog even gesproken met een Zwitser die net terug was van zijn expeditie op de Kilimanjaro. Deze heb ik niet bijgeboekt evenals de complete groep.

Om 20:00 uur was het etenstijd. Voor de laatste maal had Geoffrey ons een maaltijd bereid. Het was spaghetti met ballen. Morgen nemen we afscheid van en van onze chauffeur Jozef. Na de nodige toespraken heb ik het vanmorgen gekochte flesje Tanzaniaanse wijn maar opengemaakt. Zo’n flesje is natuurlijk nog wel een keer op. Iedereen ging vroeg naar bed maar doordat ik wel goed uitgerust was had ik nog wel energie over. Uiteindelijk heb ik om 23:00 de tent maar opgezocht. Het is de laatste nacht in de tent. Morgen gaan we naar de kust. We gaan met het openbaar vervoer. De eindbestemming is de voormalige hoofdstad Dar es Salaam.