Dag 3: Langs rijstvelden en steengroeven het binne - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 3: Langs rijstvelden en steengroeven het binne - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 3: Langs rijstvelden en steengroeven het binne

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

24 September 2023 | Madagascar, Antsirabe

24 september

Om 6:30 uur gaat de wekker voor de eerste hele dag in Madagaskar. Niet dat ik deze had moest zetten want al voor dat de wekker zou aflopen was ik al wakker. Dat was ik eigenlijk al de hele nacht. Voor de tweede nacht op rij heb ik geen oog dicht gedaan. Als dat mij maar niet gaat opbreken. Nadat ik gebruik had gemaakt van een prima douche ben ik om 7:30 uur aangeschoven aan het ontbijt. Ik ben niet zo’n ontbijter, maar dit zag er allemaal prima uit. Er was meer dan genoeg en dat was ook allemaal prima van kwaliteit.

Om 8 uur gaan we rijden. We maken eerst kennis met onze chauffeur van deze reis en hij heet Mimi. Mimi heeft ook nog assistent die daarnaast chef koffer-op-de-bus pakker is. De beste man heeft een moeilijke naam, maar wij mogen hem Santa noemen. Vandaag gaan we naar Antsirabe. Dit is de derde stad van het land en ligt 185 kilometer ten zuiden van de hoofdstad. Voordat we op weg gaan bezoeken we eerst de binnenstad van Antananarivo. We maken een wandeling door de stad en bezichtigen onder andere de parlementsgebouwen, stadhuis en station van de stad.

Voordat we aan de stadswandeling waren begonnen, mochten we bij een restaurant onze wensen voor de lunch aangeven. Iets na de middag kwamen terug bij restaurant La Pineta om te zien wat ze er van gebakken hadden. Ik had iets van een sjasliek besteld kennelijk. Het was allemaal prima te verorberen, maar erg maagvullend was het allemaal niet. Om een uur of één zetten we dan echt koers richting het zuiden.

Onderweg richting Antsirabe komen we veel rijstvelden tegen die de bevolking van Madagaskar aan het eten zou moeten helpen. Per persoon wordt er gemiddeld per dag 500 gram rijst gegeten. Dus er moet het nodige verbouwd worden om aan de vraag te voldoen. Als er dan eens geen rijstvelden te zien zijn, zijn er wel steengroeven te vinden. Ook deze voldoen aan een vraag want overal zijn er bakstenen te vinden en soms maken ze er zelfs een huisje van. Onderweg stoppen we nog bij een graftombe. In de Madagaskar combineren veel Christenen hun geloof met animisme. De rol van voorouders en respect voor hen ook na hun dood is groot. Er gaat een heel ritueel aan af met allerlei feestelijkheden voordat iemand voor eeuwig bij wordt gezet in een familiegraf. Onze gids Patrick legt allerlei gebruiken minutieus uit en vind in ons een luisterend oor.

Het is tegen vijven als we de oprit oprijden van hotel Royal Palace. De naam van dit hotel doet het onderkomen wel eer aan. Het is nogal een chique bedoening aldaar. Gelukkig is onze kamer op driehoog en kon er geen lift af in deze toko. Met de tong op het derde knoopsgat bereikte ik de gewenste etage. Met één vloeiende beweging werd met een noodgang de tas in de kamer geslingerd om in een draf weer af te dalen naar de begane grond. Daar bleek iets van terras te zitten alleen moest ik daarvoor mocht een etage verder zakken.

Eenmaal op de plaats van bestemming besloot ik mijzelf eens flink te verwennen met een gerstenatje. Het verdampte haast op de tong. Ondertussen kon bij het aangrenzende restaurant het diner van deze avond besteld worden. Aangezien er nog wat tijd te doden viel werden er nog de nodige biertjes besteld voordat ik om een uur of acht aan tafel ging. Ik had een combinatie van vlees en vis op Malagassische wijze bereid. De maaltijd smaakte overheerlijk en voldeed zeker na de magere lunch aan alle verwachtingen.

Na het diner kon er nog even genieten worden van de Malagassische avond totdat om 23 uur plotsklaps drankverkoop aan banden werd gelegd. Nadat de laatste druppel uit het bruine flesje was gewrongen restte mij niets anders dan mijn nestje voor deze nacht op te zoeken. Dit met de hoop op een betere nachtrust dan de laatste twee nachten zodat ik morgen weer fit aan de aftrap kan verschijnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 79824

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: