Dag 13: Op weg naar het regenwoud - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 13: Op weg naar het regenwoud - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 13: Op weg naar het regenwoud

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

04 Oktober 2023 | Madagascar, Ranomafana

4 oktober

Het belooft weer een lange reisdag te worden als om 6:15 uur de wekker weer gaat. We gaan richting het noordoosten waar Ranomafana de eindbestemming zal moeten zijn. Bij het ontbijt wordt het tosti-ijzer weer tevoorschijn gehaald en wordt geduldig voor steeds langer wordende rij mensen brood geroosterd. Dat valt nog niet mee, want om de haverklap valt de stroom uit en dan doet ie het natuurlijk niet. Om 7:00 uur nemen we afscheid van deze prachtige locatie en accommodatie met wel zeer matige keuken.

We rijden weer over de RN7. Het is ook een bekende weg want op dag 7 reden we ook al over deze weg. In Ambatolahy mogen we weer een supermarkt onveilig maken. Even later stoppen we bij een nederzetting waar we kijkje mogen nemen in het primitieve boerenleven van Madagaskar. Er is geen elektriciteit of stromend water en gezien de grote van de families kan ik wel raden wat de favoriete hobby is van de dorpsgenoten. Ik vind het een gênant om bij die mensen achter de deur te kijken en probeer dat dan ook met zoveel mogelijk respect te doen. Na een klein uurtje tuffen we weer door. Na zo ongeveer 2/3 van de reis zijn we weer terug in Ambalavao.

Het is dan al inmiddels in de middag en we hebben tot dan toe helemaal niets meegemaakt deze middag. We bezoeken een zijdespinnerij in het stadje. Het is wel fijn even de beentjes te mogen strekken maar de workshop van het zijdespinnen vind ik maar mager interessant.

Als we dan toch in Ambalavao zijn dan kunnen we ook wel weer een bezoekje brengen aan het Zongo Hotel moet Patrick gedacht hebben. Gaan we daar van onze lunch genieten. En die baguette kip smaakte weer overheerlijk en na de bijna hongerdood in Satrana is het geweldig maagvullend. Daarna is het nog 120 kilometer naar Ranomafana. Dit stadje ligt aan de rand van het gelijknamige nationale park. Het ligt in een regenwoud en het laatste stuk is dan ook prachtig groen van kleur.

Vlak voordat we Ranomafana inrijden stoppen we bij een prachtige waterval. Onze reisleiding duiken het bos in om even later met giraffekever op de proppen te komen. Er wordt gezegd dat het een onderdeel van de small five zal gaan. Maar de giraffe hoort natuurlijk niet tot de big five. Wel is het een markant torretje met een hele lange nek. Om 17:00 uur rijden we Ranomafana binnen. We logeren in het Ihary Hotel wat aan de oostkant van het stadje ligt. Dus we mogen eerst Ranomafana door om daar te geraken.

Eenmaal bij het hotel wordt er snel eten besteld en lekker gedoucht. Die douche is wel een pak minder dan in Satrana maar dat kan ook niet anders natuurlijk. Om 18:30 uur verzamelen we ons voor een “nightwalk”. We gaan in de bus naar de weg waar we net een paar uur geleden nog overheen zijn gereden. Daar stappen we aan de rand van nationale park uit en gaan we met een gids opzoek naar de nachtdieren van dit park. Het gaat allemaal in langzaam tempo naar beneden. Maar we krijgen verschillende soorten lemuren, kameleons, kikkertjes en andere dieren te zien. Het is een leuke activiteit en de moeite meer dan waard. Toch nog een hoogtepunt op deze dag dus.

Na een uurtje te hebben gewandeld keren we terug naar het hotel waar het diner al op ons aan het wachten is. Ik krijg kip in een citroensaus met patat voorgeschoteld. Het is van prima kwaliteit en qua hoeveelheid precies genoeg. Na het eten drink ik nog één biertje en al om 22:00 uur besluit ik de brui eraan te geven. Ik ben nogal gaar van de busreis en morgen gaan we wandelen in Parc National Ranomafana en daar wil ik fit voor zijn.