Dag 14:Wandelend op zoek naar de gouden bamboemaki - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 14:Wandelend op zoek naar de gouden bamboemaki - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 14:Wandelend op zoek naar de gouden bamboemaki

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

05 Oktober 2023 | Madagascar, Ranomafana

5 oktober

Als ik om 6:45 uur uit mijn bed ga breekt dag 14 van de in totaal 24 aan. Ik ben dus ruim over de helft en eindelijk heb ik nog niet eens het idee dat de reis fatsoenlijk begonnen is. Dat heeft waarschijnlijk ook mee te maken dat ik vind dat ik tot dusver nog niet veel bijzonders heb gezien qua natuur en de beestjes. Hopelijk komt daar het tweede gedeelte van de reis verandering in. Wat dat betreft gloort er hoop: Ranomafana in het regenwoud ziet er veel belovend uit.

Ik ga eerst ontbijten. Het is een prima ontbijt met zelfs een vers croissantje. Dat mag ook wel want we gaan vandaag weer wandelen. En dat gaat natuurlijk niet op een lege maag. Na het ontbijt brengt de bus ons naar de entree van Parc National Ranomafana. Ook ditmaal heb ik gekozen voor de lange wandeling. Deze zou ongeveer zes uur duren en behoorlijk heuvel op, heuvel af gaan. Het is een uur of half negen als we bij de poort van het nationale park onder leiding van een gids aan de wandeling beginnen.

Tijdens de wandeling zien we verschillende soorten lemuren. Waaronder de zeldzame gouden bamboemaki. Voor dit exemplaar moest er behoorlijk van de begaande paden worden afgeweken wat het nodige geklauter over en weer opleverde. Het is verder wel lekker om weer eens actief bezig te zijn na iets te veel en lange reisdagen in de bus. We krijgen vooral maki’s te zien en eigenlijk valt de hoeveelheid ietwat tegen na de avondwandeling van gisteren. Het is 11:45 uur als we bij het Rainforest Viewpoint aankomen.

Het is aan de vroege kant, maar hier gaan we lunchen. De lunch is meegenomen uit het hotel vanmorgen en is een broodje kaas. Hoewel deze al uren in de hete rugtas zit te bakken is ie nog prima te verorberen. Na de lunch wandelen we verder en komen we vooral veel watervallen en natuurpoelen tegen. Helaas had ik mijn zwembroek niet aan, dus kon ik geen verfrissende duik nemen. Want het was inmiddels aardig op temperatuur geraakt. De wandeling was op zich wel goed te doen, maar het was allemaal wel erg warm.

Iets na tweeën komen we weer terug bij het beginpunt van de wandeling en zit deze er op voor ons. Het is even wachten totdat de bus ons op komt halen, maar dat is helemaal niet erg. Op een terrasje met uitzicht over het regenwoud wordt genoten van heerlijk koud flesje cola. Poje wat lekker. Om half drie zijn we terug in het hotel. Een deel van de groep gaat nog naar een thermisch bad dat op loopafstand van het hotel ligt. Dat besluit ik maar niet te doen. Ik ga lekker mijn beentjes wat rust gunnen en mijn innerlijke dorst lessen met zo’n grote tarwesmoothie.

Tussen het zuipen door heb ik nog snel even eten besteld en was het ook hard nodig dat ik mij even ging douchen na al die inspanning. Maar het was verder goed vertoeven op het terras aan de achterkant van het hotel waar het verloren gegane vloeistof weer bijgevuld werd. Om 19:30 uur was het etenstijd. Ik had iets van een kotelet besteld. Nu eten niet zo vaak varkensvlees en ik wist mij te herinneren waarom. Ik vind het allemaal wel lekker, maar het is mij eigenlijk te vet. Na het eten is eigenlijk al wel heel snel het bier op. Om 21:30 uur was er alleen nog 0,0 beschikbaar. Tsja, daar is het beste dus wel uit. Door zo lang mogelijk aan het laatste biertje te sabbelen weet ik het nog te rekken tot 22:00 uur. Daarna is flesje echt tot de laatste druppel uitwrongen en ga ik maar richting mijn slaapplaats. Morgen gaan we weer naar een kust. Ditmaal is het de oostkust.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 79329

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: