Dag 1: De reis naar Turnov - Reisverslag uit Turnov, Tsjechische Republiek van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 1: De reis naar Turnov - Reisverslag uit Turnov, Tsjechische Republiek van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 1: De reis naar Turnov

Door: JP

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

21 September 2015 | Tsjechische Republiek, Turnov


Ook deze keer volgt er een verslag van de vakantietrip naar Tsjechië en Polen die ik gemaakt heb van 21 september tot en met 2 oktober 2015. De reis zou eigenlijk een week eerder beginnen, maar omdat net in die week daarvoor mijn laptop met alle gegevens was overleden moest er eerst een nieuwe laptop komen en had de rest van de week nodig om de reis wat meer uit te werken. In tegenstelling tot mijn vorige vakantie ben ik nu weer alleen op stap gegaan. Helemaal nieuw voor mij is dat het voor het eerst een autovakantie betrof waar in het verleden altijd een vliegvakantie betrof. Ondanks dat ik toch al 18 jaar mijn rijbewijs heb, heb ik nog nooit meer dan 500 kilometer op één dag gereden en dat aantal zal meteen op de eerste vakantiedag ruim overtroffen gaan worden.

Op de avond ervoor dacht ik nog even mijn TomTom bij te werken, maar ik werd even genadeloos afgestraft voor mijn lakse houding. Een kaartje voor heel Europa aangeschaft maar het lukt mij maar niet deze op de TomTom te krijgen. Op een gegeven moment bevriest het hele apparaat dus ben ik door tijdgebrek uiteindelijk genoodzaakt zonder navigatie de weg te vinden. De route nog wel even in de telefoon gezet via Google Maps. Wellicht is dat nog handig voor onderweg.

Ik was nog voor de wekker wakker en besloot om 05:45 uur dan ook maar op te gaan staan. Ik heb enorme last van hoestbuien tot bijna kotsen aan toe. Ik maak me schijnbaar nogal sappel over de rit die ik vandaag ga rijden. Het doet mij denken aan mijn vader die had daar ook zo ontzettend last van. Eerst maar eens een kan met koffie gezet en ondertussen de meuk in de auto gegooid. Om 06:15 uur was ik dan al klaar voor vertrek en toen ben ik ook zo zoetjes aan maar vertrokken uit Nijverdal. Volgens Google Maps zou de reis 781 kilometer bedragen en zou ik daar 7.5 uur over moeten doen. Maar aangezien ik regelmatig de auto aan de kant zet zal het voor mij wel langer gaan duren.

Het eerste deel van de rit verliep erg voorspoedig. Via de N35, A35, A1 vlieg de grens over en rij ik over de A30 rond 08:00 uur langs Hannover. Dan is het tijd voor koffie met een puddingbroodje. Na nog een bakje koffie de reis verder vervolgt over de A2 langs Braunschweig, Wolfsburg. Maagdenburg en Leipzig. Daar in de buurt een tankstation opgezocht en direct even de tijd genomen om te eten en een bakje koffie te doen. Tot mijn grote ontsteltenis had die verdomde app Google Play Music mijn telefoon leeggetrokken dus Google Maps was ook niet meer bruikbaar. Nu moest ik dus puur op de wegwijsborden rijden.

Na Leipzig volgt Dresden via de A14 en daarna zou de afslag Zittau moeten volgen. Maar het enige wat ik zag waren de borden met Görlitz. De opluchting was groot toen uiteindelijk toch de borden Zittau te zien waren. Waarschijnlijk was ik iets te ver door gereden maar dat mocht de pret niet drukken. Ik was nog mooi op tijd. De snelweg werd verlaten en via een B-weg ging het een klein stukje door niemandsland in Polen en toen reed ik Tsjechië binnen. Ik had mij voorgenomen bij de grensovergang Tsjechische Kronen te pinnen en een tol vignet aan te schaffen maar bij het passeren van de grens was er geen enkele activiteit. Dus toen ben ik maar doorgereden naar Liberec zo'n 25 kilometer verder op. Daar aangekomen moest ik tanken en heb ik direct een tol vignet aangeschaft. Het kostte nogal wat moeite door de taalbarrière maar uiteindelijk kreeg ik toch voor elkaar zo'n felbegeerde sticker te bemachtigen. Ik reed immers al op een tolweg en ik was in overtreding derhalve.

Van Liberec naar Turnov is slechts 25 kilometer over de snelweg A35. Dus in een poep en een scheet was ik in Turnov. Turnov is een dorp met 14500 inwoners in het Boheems Paradijs (in Tsjechisch: Český ráj). Ondanks het geringe inwoneraantal en de landelijke ligging heeft ook Turnov nog foeilelijke hoogbouw overgehouden aan het communisme. Het centrum aangehouden en daar aangekomen zag ik vrij direct het hotel waar ik vijf nachten zal verblijven aan mijn linkerhand. De auto buiten het centrum geparkeerd (ook hier kennen ze betaald parkeren) en ingecheckt. Het hotel had iets verderop een stukje braakligging land met een hek ervoor wat als parkeerplaats voor de gasten dienden. Om 16:45 uur had ik uiteindelijk ingecheckt. Hotel Paradis is een simpel drie sterren hotel waar in eerste instantie veel Tsjechen verbleven. Veel Tsjechen uit de stad gebruiken Turnov voor een lang weekend of een midweek om de dagelijkse stress te ontvluchten. De kamer en badkamer waren simpel maar wel schoon. De kamer was wel heel ruim en ik had er een riant privé terras bij. Opvallend was dat er ook maar één werknemer in het hele hotel te vinden was. En dat was de secretaresse.

Nadat ik lekker gedoucht had, had ik dus nog lekker tijd over om voor het eten nog even een wandeling te maken door het dorp. Het was prachtig zonnig weer en tegen de 20 graden. Wat natuurlijk wel een nadeel is, is dat het 's-avonds zo vroeg donker is. Even langs het treinstation gelopen wat ik later in mijn vakantie ook nog gebruik van zou kunnen maken. Om half acht, toen het inmiddels donker was, ben ik terug gegaan naar het hotel en heb daar aan het aanpalende restaurant Divizna wat gegeten. De keuze viel op gegrilde eendenpoot met gebakken aardappelen en een halve liter bier wat omgerekend nog geen €6,- kostte. Na het eten was de pijp behoorlijk leeg en besloot ik tegen een uur of half 11 het bed op zoeken om mij op te laden voor de dag van morgen. Morgen staat er een wandeldag op het programma in de omgeving van Turnov.

  • 08 Oktober 2015 - 19:39

    Arno:

    Wederom mooi geschreven JP

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Turnov

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 79329

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: