Dag 7: Krakau verkennen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 7: Krakau verkennen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 7: Krakau verkennen

Door: JP

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

27 September 2015 | Polen, Krakau

Vandaag heb ik mijn eerste volle dag in Polen. Na regelrechte ...dag van gisteren en nog steeds de griep onder de leden besloot ik maar rustig te beginnen. Net als het hotel was ook het ontbijt poepsjiek. Het is jammer dat ik 's morgensvroeg geen hap door mijn strot krijg zodat ik al het lekkers wat in buffetvorm voor mij lag. Nou, vooruit dan maar: Een broodje kaas en een broodje worst. Dat dan weer weggespoeld met echte vers gezette koffie. Wat een weelde!

Maar toch om 09:00 uur maar eens op pad gegaan gewapend met het boekje Krakau van de ANWB. Dit boekje bleek een stuk behulpzamer dan het boek over Tsjechië van National Geografic. Jammer was alleen dat de stadsplattegrond alleen het centrum bevatte. Mijn hotel bleek op slechts een paar minuten lopen van het centrum te zijn gelegen. Ik ben de straat van mijn hotel, de ulica Starowiślna, afgelopen en toen via ulica Sienna kwam ik uit op Rynek Główny (Grote Markt) en dit alles behoort tot de wijk Stare Miasto oftewel Oude Centrum.

Ondanks het vroege tijdstip van 09:30 uur heerste over het marktplein een pedante geur van worst dat gretig aftrek vond bij de al tientallen aanwezige toeristen deze vroege zondagochtend. Ook de bierkraan stond niet stil en er werd al flink gezopen door menigeen. Nadat ik een rondje over het plein had gelopen gesloot ik de overheersend aanwezige Kościół Mariacki (Mariakerk) te bezichtigen. Hier was net een mis in het Latijns bezig en ik moet eerlijk bekennen dat het verdomd lang geleden was dat ik op zondagmorgen om tien uur in de kerk was.

Ik was er dus ook zo weer uit om plaats te maken voor beminde gelovigen: Hipster nonnen met blitse zonnebrillen, Vuttontassen en een vastgegroeide smartphone aan het oor. Ik besloot verder te wandelen via de Koninklijke Route (ulica Floriańska) naar de Floraniuspoort. Dit is een stadspoort met een stukje oude stadsmuur aan de rand van het oude centrum. Hierna ben ik even doorgelopen naar het Centraal Station van Krakau, wat handig zou zijn over een paar dagen. Kraków Glówny was een prachtig station maar dat was recentelijk verlaten voor afgrijselijke nieuwbouw. Snel terug naar de binnenstad. Via ulica Pijarska en ulica Swiętego Jana kwam ik weer op Rynek Główny die ditmaal via de westkant nam. Op het plein ben ik via westkant richting de zuidoostkant gelopen om de Koninklijke Route te vervolgen. De Koninklijke Route is de weg die in vroegere tijden werd afgelegd tijdens ceremoniële intochten.

Het centrum bestaat uit veelal uit restaurants, souvenirshops en dergelijke maar het is lang niet zo vervelend toeristisch als Praag. De Koninklijke Route eindigde bij de Wavel. Dit is een burcht op een heuvel. Het was inmiddels rond het middaguur en ik besloot eerst een kopje koffie met gebak te nuttigen alvorens de burcht te bezichtigen. De Wawel was het koninklijk paleis en ik besloot de Sandomierska toren te beklimmen. Aldaar was er een prachtig uitzicht over Krakau. Na hier een tijdje te hebben verpoost, ben ik weer afgedaald en heb nog wat rondgestruind over het complex. Na een tijdje had ik dat ook wel weer gezien en aangezien ik geen zin had om het paleis zelf te bezoeken heb ik via de zuidzijde de Wawel verlaten.

Ik besloot het voet-/fietspad langs de rivier de Wisla te nemen. Dit is de nummer 10 qua langste rivieren in Europa. De rivier werd hier alleen gebruikt voor pleziervaart. Via de brug Kladka Ojca Bernatka ben ik de Wisla overgestoken naar het district Podgórze. In dit district was tijdens de Tweede Wereldoorlog een Joodse getto gevestigd. Wat hieraan nog herinnert is een plein met 70 lege stoelen. Elke stoel staat voor 1000 Joden die vanuit Krakau gedeporteerd zijn. Na hier bij stil te hebben gestaan ben ik verder noordwaarts gegaan wat op de bordjes aangegeven stond als Fabryka Emalia Oskara Schindlera, Oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Kortom de fabriek van Oskar Schindler ten tijde van de Tweede Wereldoorlog (toen geheten Deutsche EmailwarenFabrik). Ook wel bekend van Schindler's List. Daar moest ik natuurlijk heen.

Nadat ik entree had betaald heb ik eerst een film gekeken van 30 minuten over Poolse werknemers van de fabriek tijdens de oorlog. Daarna heb ik de toer gemaakt. De tentoonstelling ging voornamelijk over Krakau tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat was ontzettend interessant en liet mij een licht schijnen over iets wat niet erg bekend was. De Nazi's hebben verschrikkelijk huisgehouden in Polen. Hoewel het allemaal erg indrukwekkend was, had ik mij er een andere voorstelling van gemaakt. Ik had verwacht meer over Oskar Schindler te zien en zijn fabriek en over de erbarmelijkheden die de Joden zijn ondergaan hier tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit was slechts een onderdeel en van het interieur van de fabriek was weinig over. De tentoonstelling had net zo goed op een andere locatie kunnen zijn. Toch was het al met al een zeer leerzame toer en ben ik zeer blij deze toer gemaakt te hebben.

Het liep tegen zessen toen ik uit het museum liep en daarom ben ik richting het hotel gelopen. Mijn maag begon intussen te knorren en ik besloot ik de wijk Kazimierz in te lopen om daar op zoek te gaan naar een restaurant. Ik trof daar een rustig eettentje en heb daar een Pools specialiteit te eten. Het bleek een varkenspoot met zuurkool en uien te zijn. Het smaakte op zich wel lekker alleen was het wel vet en werd ik er erg zat van. Na het eten besloot ik terug te gaan naar het hotel wat aan Kazimierz grenst. Het was al met al een zeer geslaagde dag met prachtig weer. Morgen ga ik onder andere de Wieliczka zoutmijn bezoeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krakau

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 981
Totaal aantal bezoekers 79179

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: