Dag 8 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Gait van de Rikkepoal tot an't Takk'ndroad

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

18 November 2017 | Sri Lanka, Kandy

Volgens de reisbeschrijving was er vandaag een vrije dag in Kandy gepland. En dat kwam na de late nachtelijke avonturen niet geheel verkeerd uit. Dus rond een uur of negen met een klap uit bed gevallen. Dus hennig an doe en verder niks deze morgen. Een uurtje later met een select groepje richting het centrum van Kandy gelopen. Eerst langs een bakker om toch iets van een bodempje te leggen. Je weet immers nooit waar het goed voor is.

Toen we eenmaal in het centrum aankwamen stonden de deuren van theater open waar een groep van, naar schatting, zesjarigen een voorstelling hielden. Het was een soort van weeksluiting dus alle jeugdtrauma's kwamen voorbij waarbij juffen bij dit nachtegaaltje een hete tuffel naar binnen wouden drukken zodat nog enigszins iets weg had van “Kinderen voor Kinderen”. Geen idee hoe deze kinderen het ervaren hebben, maar het zag er in ieder geval ontzettend skattig uut.

Hierna werd er nog even langs de “Tempel van de Tand” gewandeld waar het een drukte van belang was. Hier zou de tand van Boeddha te zien zijn. Nou ja te zien. Een paar minuutjes per dag ging er een gordijntje opzij en liepen mensen elkaar onder voet om er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Ik weet het niet hoor. Ik heb geloof ik andere hobby's. Na een tijdje de toko verlaten en verder langs het heilige complex gelopen totdat ik de hoeken van de ogen iets merkwaardigs opdook. Mijn hart ging sneller kloppen bij het idee dat mijn oudste verslaving na al die dagen eindelijk weer eens gevoed zou worden. De titel was immers veelbelovend: Natural Coffee. Dus daar maar naar binnen gelopen en mezelf laten laven aan een Café Royal. En ja wat was dat lekker. Voor het eerst deze vakantie fatsoenlijke koffie. Daar kikkert een mens van op!

Na deze zaligmakende onderbreking ging de wandeling bergop richting Udawatta Kele Sanctuary. Dit is een soort stadspark maar dan bestaand uit tropisch regenwoud. Het duurde even voordat alle tickets binnen waren, want ook deze ticketmaster was niet echt commercieel ingesteld. Het was een aangename wandeling waar vooral lianen een kunstige vorm aangenomen hakken. Het was verder wel een aangename wandeling wat verder weinig om hakken had. Geen beestjes en een onvindbaar uitkijkpost. De brutale aapjes waren uiteraard wel aanwezig. Na iets van anderhalf uur wandelen was het mooi geweest.

Er werd besloten een tuktuk aan te houden en dan naar de Boeddha te gaan die we gisteravond nog verlicht hadden gezien. Uiteraard vooraf een prijs afgesproken en zo'n ritje in een tuktuk door het centrum is al een belevenis op zich. Na de drukte moest de tuktuk nog de bult op en dat kostte hem de nodige moeite. Uiteindelijk kwamen we toch ongeschonden bij het Boeddhabeeld dat bekend staat onder Bahiravokanda Vihara. Via trappen kon dit beeld beklommen worden. Nu was het zoveelste Boeddhabeeld vond ik an sich niet zo interessant, maar het uitzicht over Kandy maakte alles goed. Nadat de nodige foto's waren geschoten werden de tuktuks weer opgezocht die op ons gewacht hadden omdat zij dachten dat er nog wel meer in het vat kon zitten dan het ene ritje.

Dat bleek ook het geval wat we wilden weer graag terug naar het centrum van Kandy. Een bedrag van 800 Roepies per tuktuk afgesproken als totaalprijs. Maar ik plaats van een restaurant voor de lunch in het centrum werden we op een berg gedropt bij een restaurant waar ze klaarblijkelijk commissie van kregen. Als klap op de vuurpijl wilden ze ook nog meer geld hebben. Het leverde veel gesteggel en veel boze blikken toen ik het zat was en in onvervalst dialect toesnauwde dat ze dat geld wel konden vergeten. Maar inmiddels wel trek dus schoven we aan bij een tafel in restaurant met de naam Senani. Dit keer besloot ik mij te versmaden aan de gegrilde kip wat ook ditmaal weer zeer goed weg te krijgen was.

Uiteraard konden deden we geen beroep meer op de diensten van de tuktuks en daalden we lopend de berg af richting het centrum en toen door naar het hotel. Om 16:30 uur pas weer terug in het hotel en maar direct besloten om de optionele excursie naar de Kandy dansers en een bezoek aan de tempel van de tand te skippen. Met dat warme weer was het zwembad wel heel erg aanlokkelijk en verkoos dat boven de kitscherige dansers en de mensenmassa in een wederom een tempel. Heerlijk tot een uur of half zeven in het zwembad gelegen.

Om een uur of acht ben ik met een groepje aan het wandelen geslagen voor een diner. De restaurant die aanbevolen werden door Wimal bestonden niet meer of zagen er wel heel smoezelig uit. Het was een behoorlijk geslenter voordat we uiteindelijk bij restaurant In The Pub te belanden. Daar viel de keus op Fish In The Cave. Het was weer verrukkelijk. Na het eten had ik geen zin meer in lopen en besloot ik samen met een ander een tuktuk te pakken. Het was wel heel even schrikken toen de chauffeur in een donker straatje plots de tuktuk aan de kant en de motor afzette. Maar gelukkig duurde het oponthoud maar even.

We hebben ons maar af laten zetten bij de Hipster Hideout Lounge waar we gisteravond ook al waren. Daar heb ik nog de nodige glaasjes rum achterover getikt. De inhoud werd daarbij steeds meer en om 01:30 uur waren de kijkglaasjes wel vol en zocht mijn nestje weer op.