Dag 2: Wandelen in omgeving Turnov - Reisverslag uit Turnov, Tsjechische Republiek van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 2: Wandelen in omgeving Turnov - Reisverslag uit Turnov, Tsjechische Republiek van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 2: Wandelen in omgeving Turnov

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

22 September 2015 | Tsjechische Republiek, Turnov

Ik had mijn voorgenomen om optimaal van de dag gebruik te maken, dus had ik de wekker op mijn telefoon om 07:00 uur ingesteld zodat ik niet de halve dag in mijn nest lig. Gisteren lag ik vroeg in bed, dus was ik nu voor de wekker wakker. Eerst eventjes een peukie doen op mijn privé terras en daarna onder de pomp en de kleren aan om een verdieping te zakken voor het ontbijt.

Het ontbijt was redelijk uitgebreid, maar 's morgens zo uitgebreid eten is niet voor mijn weggelegd dus met moeite werden er twee broodjes weggespoeld met twee kopjes automatenkoffie en zat ik mijn ervaring van gisteren te vergelijken met eerdere ervaringen. De laatste vakantie die ik met mijn ouders beleefde was namelijk in Tsjechië. Het zal zo'n kleine twintig jaar geleden zijn dat wij op een camping stonden in Jablonné v Podještědí wat zo'n 50 kilometer ten noordwesten ligt van Turnov. In Tsjechië is er veel ten positieve veranderd. De hoeren die destijds bij de grensovergang stonden zijn verdwenen en ook de Vietnamezen die overal op straat hun waar opdringerig aan de man probeerden te brengen zijn er niet meer. Wel wordt een onevenredig aantal winkels uitgebaat door de Vietnamezen. Er is verder ontzettend geïnvesteerd in de infrastructuur. De wegen zijn goed begaanbaar alhoewel snelwegen nog steeds niet veel te vinden zijn in Tsjechië. De typische Oostblokker betonplaten (kedong, kedong, kedong en dat voor kilometers lang) zijn verdwenen. Er zijn in Tsjechië nog steeds grauwe, lelijke Oostblokflats, maar ook is er veel nieuwbouw. Al met al doet Tsjechië op veel fronten niet onder voor de rest van Europa.

Om 08:00 uur ben ik begonnen vanuit het hotel voor een wandeling van 23 kilometer naar Kozákov en vanuit daar via een route terug te lopen naar Turnov via de rode route. Het eerste deel gaat behoorlijk heuvel op naar de bult Klokočské skály. Het landschap heeft het hoogte wel wat weg van Luxemburg. Het is behoorlijk heuvelig zonder dat het erg bergachtig word. Het eerste dorp is na 3 kilometer Zaholice. Van daaruit ging de wandeling het bos in waar er een panoramisch uitzicht was wat Zdenčině skále heette. Hierna vervolgde ik het pad naar Klokočí waarna ik er 7.2 kilometer op had zitten. Hierna kwam het dorpje Vesec op 8.4 kilometer. Hierna zou Kozákov op 11 kilometer moeten komen en op het laatste bordje was het nog 0,5 kilometer dus ik bleef de rode bordjes volgen. De wandeling viel mij tegen. Het was inmiddels al 13:00 uur en ik had al veel hoogtemeters gehad. Nog steeds werd de rode route frequent aangegeven maar op het eerst volgende bord stond Kozákov ineens de andere kant op en was het nog 1,5 kilometer. Er bleken dus twee rode routes vlak langs elkaar te lopen. Ik had bepaald geen zin om terug te lopen want ook dat ging weer heuvel op. Het eerst volgende dorp was Komárov en toen had ik 15,6 kilometer gelopen. Ik besloot dat het verstandig was via een gewone weg mijn pad naar Turnov terug te vinden. Na weer een tijdje te hebben gewandeld over de doorgaande weg kwam ik toch nog in Kozákov (na 18,2 kilometer) terecht. Hierna volgde Lestkov (20,4 kilometer), Loktuše (22,2 km), Chutnovka (24,7 km) en Bělá (27,4 km). Het werd inmiddels laat op de middag en het was boven de 20 graden dus vrij warm. Uiteindelijk liep in na 29,4 kilometer om 17:15 uur Turnov weer binnen.

Ik was dus flink verdwaald en had uiteindelijk met de nodige pauzes ruim 9 uur gewandeld. Het was een intensieve wandeling. En hoewel ik best een paar mooie natuurplaatjes had gezien viel het al met al toch wat tegen deze dag. Ik had de knollen dan ook goed op en besloot niet veel meer te gaan doen. Ik wou wat ansichtkaarten halen bij de plaatselijke VVV maar ondanks dat op de deur stond dat ze tot 18:00 uur geopend waren zat de deur potdicht. Toen maar richting het hotel gesjokt om daar in mijn hotelkamer mijn voeten te bevrijden van de benarde situatie waarin ze de hele dag al in zaten opgesloten. Op de slofjes naar beneden gelopen om daar in de bar van het restaurant eerst even het vochtpeil wat deze dag behoorlijk gedaald was tijdens de wandeling eens flink bij te vullen door een halve liter piva van Pilsner Urquell en daarna nog één, en daarna nog één enzovoort, enzovoort.

Tegen een uur of acht kreeg ik toch wel wat trek en besloot ik mij te verplaatsen naar het eetgedeelte van het restaurant. Daar viel het oog op de varkenshaas met Franse frites en nog één laatste biertje om het af te leren. Het smaakte weer geweldig. En ondanks de vele biertjes die ik had gehad deze namiddag was ik omgerekend nog geen €15,- kwijt. Wat een belachelijk goedkoop land is dat Tsjechië dan toch ook. Om 21:00 uur heb ik voorgoed deze dag mijn hotelkamer opgezocht om mij weer even op te frissen om vervolgens om 22:30 uur het bed op te zoeken. Morgen ga ik iets heel anders doen: Met de trein naar Praag. Eens kijken hoe dat gaat.

  • 08 Oktober 2015 - 19:41

    Arno:

    Benieuwd naar je ervaringen in Praag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Turnov

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 79003

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: