Dag 6: Full day gamedrive in Krugerpark. - Reisverslag uit Nkambeni, Zuid-Afrika van Bonehead - WaarBenJij.nu Dag 6: Full day gamedrive in Krugerpark. - Reisverslag uit Nkambeni, Zuid-Afrika van Bonehead - WaarBenJij.nu

Dag 6: Full day gamedrive in Krugerpark.

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

10 November 2016 | Zuid-Afrika, Nkambeni

Om 05:00 uur ging het alarm op mijn telefoon af. We blijven ook aankomende nacht op deze camping dus hoeven we onze tent niet af te breken. De reden dat we zo Godsgruwelijk vroeg onze nest uit moesten is omdat er vandaag een full day gamedrive op het programma stond. Snel even douchen, tandjes poetsen en ontbeten zodat we enigszins fris en fruitig aan de dag konden beginnen.

Tijdens een gamedrive wordt onder begeleiding van een professionele gids het wild opgezocht. Met uiteraard alle respect voor het wild. De beestjes worden dan ook achtervolgt of opgejaagd. Ditmaal werd de groep in tweeën verdeeld in even zoveel terreinwagens geduwd. Deze gamedrive zou een dag duren. We vertrokken om 06:00 uur en om ongeveer 16:00 uur zouden we terugkeren op de camping. Zoals eerder vermeldt ligt het Numbi Entrance Gate op enkele kilometers van de camping, dus in een paar minuten waren wij in het Krugerpark. Maar niet voordat we al vrij snel een grote kudde buffels zagen naarbij de camping. Deze kudde bevond zich dus buiten het park en bivakkeerden op enkele tientallen meters van het hek van de camping.

Alle terreinwagens van dezelfde organisatie stonden met portofoons met elkaar in verbinding. Als iemand dus iets apart zag, dan gaf hij dat door en als je toevallig in de buurt was dan ging je er heen in de hoop dat het beest inmiddels niet weg was. Toen we net in het park waren hoorden we iets over de portofoon en onze chauffeur/gids zetten het op een scheuren. De snelheidsbeperkingen waren niet voor hem van toepassing want de fotoverslaafde toeristen moesten beestjes zien.

Het was niet voor niets want in de bosjes liepen een stelletje neushoorns te grazen. Vermoedelijk waren dit witte neushoorns, maar ze lieten hun lip niet erg goed zien. Zwarte neushoorn zijn nog zeldzamer (nog maar 2400 stuks over). Beide zijn met uitsterven bedreigd. Even later stopte onze chauffeur abrupt. Hij zag wat in het zand. Het waren voetsporen en deze waren waarschijnlijk afkomstig van stropers. Stropers doden de neushoorns om hun ivoor. Eén neushoorn levert hem zo'n drie gemiddelde maandsalarissen op. Met deze neushoorn hadden we The Big Five in iets meer dan één dag afgestreept. Verder zagen we veel van de beesten die we gisteren ook hadden gezien. De gamedrive had hetzelfde tempo als gisteren. Dat wil zeggen elke twee uur een half uur stop om te toiletteren en zo voort. Rond een uur of 10 hadden we wel zin in een bakje koffie op de parkeerplaats in het Krugerpark. Bij het restaurant maar aan een tafeltje gezeten en daar ruim een uur gedaan om een bak koffie te drinken ondanks dat het daar niet druk was. Laten we het zo stellen dat werkethiek van de gemiddelde Zuid-Afrikaan niet heel erg hoog ligt.

Na de pauze gingen we verder met spotten. We zagen een neushoorn waarop vier schildpadden aan het meeliften waren. Een krokodil die wat lag te badderen en een prachtige varaan die de weg overstak. Maar verder veel van het zelfde. Tientallen, buffels, giraffen, impala, gnoes, zebra's, koedoes, vogels enzovoort. Rond een uur of half twee geluncht in het park bij de Wimpy. Wimpy is een soort van MacDonald's en aangezien ik aardig trek had gekregen besloot ik het duurste op e kaart te nemen: The mixed grill. Van alles wat dus. Het was wel goed weg te kanen, maar verder moet je natuurlijk niet te veel verwachten van zo'n fastfoodketen. Ondanks de borden dacht iemand binnen onze groep zo slim te zijn om de aanwezige meerkatten wat overgebleven patatjes te gunnen. Een misvatting. De beestjes werden helemaal gek en het kostte de nodig moeite om het gespuis van het terras te weren.

Na de lunch vond chauffeur/gids het al snel welletjes. Nog een uurtje tufte hij rond om ongeveer 15:30 uur terug te keren op de camping. Deze gamedrive was wel leuk, maar toch voornamelijk hetzelfde gezien als gisteren. Helaas geen mannetjesleeuw gezien. De andere groep wel. Ook geen luipaarden of andere jagers mogen spotten. Tsja jammer. Maar het is natuurlijk geen dierentuin.

Toen we terug waren bij onze kampementen duurde het uiteraard nog wel even voordat we aan konden schuiven aan de eettafel, dus besloten we naar de bar/restaurant van de camping te gaan. Daar heb ik een stuk of wat biertjes genuttigd. Bij de bar de zonsondergang meegemaakt. Nu was er vlak buiten de bar en ook de camping een grote plas en daar in zaten nog wel wat nijlpaarden. Deze nijlpaarden hadden klaarblijkelijk een feestje, want ze waren nogal luidruchtig. Een stuk of tien nijlpaarden maakten oergeluiden die over het hele park rond golfden. Het was een prachtig concert. Rond een uur of half acht zijn we maar weer terug gelopen naar onze tenten.

Daar aangekomen had Ruan bobotie gemaakt. Het was in één woord verrukkelijk. Hier hoorde uiteraard weer een goed glas wijn bij. Na het tweede bordje besloot ik dat ook deze avond het flesje wijn wel weer leeg kon. Aldus geschiedde en om 23:00 uur was de geest uit de fles. Iedereen was toen verder al naar bed en ik besloot dit voorbeeld dan maar ook te volgen. Of het niet gekker kan gaat morgen om 04:30 uur de wekker weer.