Badderen na een vermoeiende dag - Reisverslag uit Tshipise, Zuid-Afrika van Bonehead - WaarBenJij.nu Badderen na een vermoeiende dag - Reisverslag uit Tshipise, Zuid-Afrika van Bonehead - WaarBenJij.nu

Badderen na een vermoeiende dag

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

05 Oktober 2022 | Zuid-Afrika, Tshipise

5 oktober

We mogen tot kwart over zes slapen. Toch ben ik deze morgen al om half zes klaar wakker en besluit ik maar uit de tent te stappen te stappen om me maar eens uitgebreid te gaan scheren en douchen. Iedereen is vroeg wakker en zo zitten we mooi op tijd aan het ontbijt. Als we vertrekken lopen we een half uur voor op de planning.

We gaan vandaag terug naar Zuid-Afrika. Het is een rit van 356 kilometer naar Tsipishe.

Dat we zo mooi op tijd zijn heeft natuurlijk zijn voordelen. Zo maken we kleine omweg zodat we nog boodschappen kunnen halen in Bulawayo. De eerste 300 kilometer van de reis gaat over Zimbabwaans grondgebied. De A6 verkeerd in erbarmelijke staat en al hortend en stotend komen we langzaam vooruit. Om half één zijn we bij één van de drukstbezochte grensovergang van de regio. Beitbridge. De voorzieningen zijn splinternieuw en de terminal werd dit jaar nog geopend. Wij hebben geen probleem bij de douane. Dat geldt niet voor David en Otis. Klaarblijkelijk was er een formulier niet goed ingevuld. We staan anderhalf uur in de brandende zon in niemandsland.

Als we eenmaal weer mogen rijden is iedereen brak. Eindelijk de rivier Limpopo over via de Beitbrug. Gelukkig gaat het aan de Zuid-Afrikaanse zijde wel zeer vlot. Iets over de grens stoppen we in het plaatsje Messina. De criminaliteit is ontzettend hoog hier, dus moeten we oppassen. We gaan nog één keer boodschappen halen. Victor moet de pot verteren en dat lukt hem goed. Als iedereen is voorzien gaan we op pad naar onze eindbestemming. Het is nog maar een kilometer of 30 en uiteraard zijn de wegen in Zuid-Afrika van betere kwaliteit dan in Zimbabwe.

Om half vijf rijden we de camping A Forever Resort op. We zetten snel de tent om vervolgens naar het zwembad te gaan. Het zwembad betrekt het water van een natuurlijke warmtebron en is met 38 graden goed van temperatuur. De camping is zeer luxe. Pensionado’s uit de stad brengen hier de winter door. Na een paar baantje te hebben getrokken maak ik mij op voor een heerlijke douche. Ook deze is luxueus. Ik kom nog aan de praat met een blanke man die voor eerst in jaren zijn thuisland had bezocht en geconstateerd welke puinhoop het geworden. Mijn reisgenoten vermaken zich vooral met de Wifi.

Het is de laatste dag op de camping en deze wordt gevierd met een braai. Davis en Victor halen nog één keer alles uit de kast en ze maken de hoge verwachtingen weer meer dan waar. Alles is eindig en dat geldt ook voor de wijn. Ik heb nog één flesje en die ga ik deze avond soldaat maken. Het is een heerlijk wijntje en om half twaalf is deze leeg. Dus besluit ik dan maar de tent op te zoeken. Het is de laatste nacht in een tent. Morgen gaan we naar onze laatste halte. Het is nog een kort ritje naar Pretoria, de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika.