Kloofje kijken in Namibië - Reisverslag uit Langfontein, Namibië van Bonehead - WaarBenJij.nu Kloofje kijken in Namibië - Reisverslag uit Langfontein, Namibië van Bonehead - WaarBenJij.nu

Kloofje kijken in Namibië

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

20 September 2022 | Namibië, Langfontein

20 september

De eerste nacht in een tent valt niet tegen. Ik heb warempel aardig goed geslapen. Het voordeel is dat wanneer je relatief vroeg naar bed gaat je ook vroeg wakker bent. Dat mag ook wel want om 7:15 uur is het ontbijt klaar. Een lekker bakkie ontzettend hete koffie met een paar sneetjes brood moet mij deze dag laten opstarten. Er is deze morgen een optionele excursie wat bestaat uit twee uur kanoën over de Oranje Rivier. Ik, en velen uit groep met mij, besluit deze excursie te skippen. Het zal ongetwijfeld ontspannend zijn, maar een paar uurtjes voor mijzelf is ook wel fijn na de dag van gisteren.

Dus ik ga mijzelf na het ontbijt verwennen met een uitgebreide opfrisbeurt. Het is een primitieve, maar heerlijke douche. Ook heb ik de baard eraf gekregen. Hierna wandel ik richting de Oranje Rivier waar de camping aan gelegen is. Het is een brede rivier met aan de overkant Namibië. Daar moet natuurlijk foto’s van gemaakt worden. Ook wacht ik nog even het groepje op dat wel gekanood heeft op. Daarna mag de tent afgebroken worden. Ook dit levert geen enkel probleem op. Al om 11 uur wordt de lunch georganiseerd. Het broodje hamburger gaat er in als zoete koek. Dan is het echt tijd om te vertrekken.

De rit van vandaag bedraagt slechts 181 kilometer. Dat is natuurlijk een schijntje in vergelijking met de rit van gisteren. We hobbelen dezelfde gravelweg van gisteren af waarna we bij de brug over de Oranje Rivier komen. Hier is de grensovergang. Uiteraard gaat de Zuid-Afrikaanse kant vlot. Ze zijn allang blij van ons verlost te zijn. Bij de Namibische kant gaat het allemaal wat langzamer. De grenswachters lijken verheugd te zijn dat er volk aan hun loket komen en nemen al hun tijd om alles eens grondig te controleren. Niet dat dit altijd dan ook goed gebeurt want er worden bij teruggave paspoorten van verschillende mensen verwisseld. Ach, die blanke mensen lijken ook allemaal op elkaar.

Na een uur mogen ons dan toch in Namibië begeven. Maar dan heb je ook wat: Twee stempeltjes rijker! Het weer is inmiddels aangenaam te noemen. Onze volgende stop is bij een tankstation in Noordoewer waar ik besluit mijzelf eens trakteren op een lekker ijsje. De nationale valuta is de Namibische Dollar. Deze heeft dezelfde waarde als de Zuid-Afrikaanse Rand. Je kan in Namibië gewoon met Rand betalen en je krijgt dan de Dollar terug. De rit gaat dwars door de Namib woestijn. Veel zand dus. Een enkele keer komen we een Herero nederzetting tegen. Herero zijn één van de inheemse bevolkingsgroepen die een minderheid in Namibië vormen.

Het is dus een korte rit vandaag en rond een uur of drie rijden we de camping op. De camping heet Hobas Campsite [e-38] Lodge. We zetten in no time de tent weer op en dan hebben we nog een tijdje ter vrije besteding voordat we een zonsondergangsactiviteit gaan ondernemen. Samen met de Vroomshoopse reisgenoot besluit ik de kampwinkel te bezoeken. Onderweg daarna worden we verleid om eerst de bar maar eens te bezoeken.

Daar laten we ons laven aan een heerlijke Hansa van de tap. We komen in gesprek met een Nederlands stel uit of all places Glanerbrug. Zij hebben al iets meer van Namibië meegemaakt en er wordt informatie uitgewisseld.

Om vijf uur verzamelen we ons rond Otis. Met Otis rijden we naar Fish River Canyon. Deze kloof is, op de Grand Canyon na, de langste kloof ter wereld. Het is slechts een paar kilometer rijden vanaf onze camping. Hier gaan we dus de zonsondergang meemaken. Een groot voordeel is dat er zeer weinig toerisme aanwezig is op deze canyon. We hebben dus alle gelegenheid om ongestoord foto’s te maken van dit 160 kilometer lange, 27 kilometer brede en 550 meter diepe natuurgeweld. Het levert mooie foto’s op. We wandelen zo’n twee kilometer langs de rand van de kloof voordat we weer bij Otis zijn. Daar zien de zonsondergang bij de diepe kloof. Uiteraard levert ook dat prachtige plaatjes op.

Inmiddels had onze crew ons diner bereid. We eten in het donker bij de canyon. Niet dat het te zien was, maar volgens de overlevering was het kip met rijst. Het smaakte in ieder geval fantastisch. Als iedereen uitgegeten is, pakken we de paling in en gaan we terug naar de camping. Daar mag nog eerst even de afwas gedaan worden voordat we bij een kampvuur de dag zullen afsluiten. Ik trek nog een flesje wijn open en zal ook deze soldaat maken. Mijn reisgenoten gaan nog eerder naar bed als gisteren en dat geldt ook voor mij. Ik zit al een tijdje alleen als ik om 22:15 uur besluit een einde aan de dag te maken. Morgen pakken we builtje weer op en trekken we verder Namibië in. Sesriem zal morgen ons eindpunt zijn.