Bekvechtende hippo’s - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Bonehead - WaarBenJij.nu Bekvechtende hippo’s - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Bonehead - WaarBenJij.nu

Bekvechtende hippo’s

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

01 Oktober 2022 | Botswana, Kasane

1 oktober

Vandaag gaan we terug naar Botswana. We gaan Chobe National Park bezoeken om daarmee mijn Big Five aan wildparken te voltooien (Kruger, Masai Mara, Serengeti, Etosha en nu Chobe dus). Chobe ligt in het noordoosten van Botswana. Het is een rit van 433 kilometer dat grotendeels over Namibisch grondgebied zal gaan. Met zo’n rit, een grensovergang en de daarbij horende PCR test in het verschiet is het niet wonderlijk dat we vroeg vertrekken. Het is wel heel vroeg als om vijf uur de wekker gaat. Ik ben nog best brak van de avond/nacht van gisteren en merk dat het toch wel een tijdje geleden is dat ik achttien was.

Maar goed nadat we als laatste de tent hebben afgebroken mogen we ook bij het ontbijt aanschuiven. Als we eenmaal onderweg zijn is het tijd om af en toe een oogje dicht te knijpen om de vier slaap van vannacht iets bij te plussen. Maar de rit is best wel interessant vandaag. Zo zien we al vrij snel onderweg een Kaapse buffel. Leuk voor de medereizigers die hun Big Five nog niet vol hadden. Na een uur of wat rijden worden we in Mashambo losgelaten in een winkelcentrum. Er moest een PCR test gehaald worden en dat kost de nodige moeite. De testlocatie zit dicht en er moet een nieuwe gezocht worden. Ondertussen zit de rest van de groep vast in dat winkelcentrum.

In dat winkelcentrum mochten we zelf onze lunch kopen. Er was geen tijd voor een lange stop omdat we al veel tijd verloren hadden onderweg. We stoppen alleen om de twee uur voor een toiletstop die ik vooral gebruik om het nicotinegehalte weer enigszins op peil te brengen. Al ver na de middag bereiken we na 373 kilometer de grens met Botswana. We zijn zeer welkom in Beetsjoeanaland (zoals het vroeger heette toen het nog een Brits protectoraat was) want ook nu verlopen de grensformaliteiten zeer vlot en zonder problemen.

Hierna is het nog 60 kilometer naar Kasane, een dorp dat omsloten is door Chobe National Park. Maar de tijd begint te dringen. We gaan in Kasane weer op zoek naar een testlocatie. Het is 14:30 uur als het testen eindelijk gelukt is. We gaan even langs de camping om in te checken, maar dan gaan we direct door naar de haven voor de excursie van vandaag. We gaan met een boot op de Chobe rivier varen. Chobe vormt de natuurlijke grens tussen Namibië en Botswana en is naamgever van het nationale park. We gaan de dieren spotten die in de rivier leven en op de oevers hiervan.

De kapitein heeft Afrikaanse verantwoordelijkheid. Hij gaat even van boord om wat te regelen. Hij legt de boot niet vast en zo drijft een boot met vijftig passagiers van de oever af. Een Zuid-Afrikaanse medepassagier weet met zo’n boot om te gaan en brengt hem weer aan de kade zodat de kapitein weer aan boord kan. Het was vooral hilarisch. Van alle boottochten deze reis is deze veruit de mooiste. In drie uur tijd zien we Afrikaanse slangenhalsvogels, krokodillen die op de oever liggen te zonnen, grauwe buulbulen, Afrikaanse gapers, ralreigers, heilige ibissen, nimmerzatten, grote zilverreigers, nijlvaranen, nijlganzen, lelielopers, springbokken, witkruinkievitten, Afrikaanse zeearenden, savannearenden, maraboes, gemsbokken, Afrikaanse schaarbekken en heel veel olifanten die de Chobe gebruiken om te badderen en daarna stuifzand over zich heen spuiten tegen de hitte en ongedierte.

Hoogtepunt van deze boottrip is dat twee mannelijke nijlpaarden een gevecht aangaan om het territorium te bepalen. Het gaat er nogal ruig aan toe. De bek van een van de kemphanen zit helemaal onder het bloed. Na enkele minuten is het gevecht beslecht en druipt de verliezer af. Tot slot van deze prachtige trip zien wel nog een mooie zonsondergang over de Chobe. Het was een prachtige trip en zeker één van de hoogtepunten van deze reis tot nu toe. Om 18:15 uur zijn we terug aan land. Het is dan inmiddels al donker en op de camping blijkt David al onze tenten al te hebben opgezet. De schat.

Als eerste besluit ik te gaan betalen voor de excursie van vandaag en morgen. Betalen kan per card maar ook cash in Rand, Pula of Dollar. Ik besluit het laatste te doen. Achteraf blijk ik 25% meer te hebben betaald dan degene die per card had betaald. Had ik dat maar eerder geweten. Ach, ik zal er ook geen biertje minder om drinken eigenlijk. Nou ja, wel vandaag. Ik besluit het vandaag maar bij cola te houden. Om 19:30 uur is ons eten klaar. Victor en David hebben de braai weer aangestoken en trakteren ons op overheerlijke koedoe en boerenwors. Uiteraard met de nodige garnering.

Na het eten en de afwas besluit ik nog een colaatje te drinken nadat ik mijzelf heb opgefrist. Om 22:15 uur ga ik al naar mijn nest. Ik wil vannacht wel een fatsoenlijk aantal uur proberen te slapen. Morgen staat er namelijk weer een uitdagende dag te wachten waar we in de vroege morgen een gamedrive hebben in Chobe National Park en daarna naar Victoria Falls, Zimbabwe gaan. Dat belooft wat!