Cruisen over de delta - Reisverslag uit Skegau, Botswana van Bonehead - WaarBenJij.nu Cruisen over de delta - Reisverslag uit Skegau, Botswana van Bonehead - WaarBenJij.nu

Cruisen over de delta

Door: Bonehead

Blijf op de hoogte en volg Bonehead

28 September 2022 | Botswana, Skegau

28 september

We mogen vandaag uitslapen! Pas om 6:45 uur wordt de wekker gezet. We gaan vandaag naar Botswana. De rit is slechts 141 kilometer lang. Wel gaan we de grens over wat de nodige tijd in beslag kan nemen. Ik heb vannacht niet zo heel goed geslapen. Normaal word ik daar knap chagrijnig van, maar nu is het volledig geaccepteerd. Er was vannacht namelijk een kakofonie aan wilde dieren te horen die een prachtig concert gaven aan de oevers en in de Okavangorivier. Ik onderscheidde de hyena, nijlpaard, olifant en leeuw.

We breken de tent af en gaan ontbijten. Om acht uur trappen we Otis aan en verlaten we deze leuke camping. Het eerste gedeelte gaat over de A35. Nu rijd ik daar bijna dagelijks overheen, maar dit keer is het toch wat anders. De weg zit vol met gaten en David stuurt van links naar rechts om zoveel mogelijk de gaten te ontwijken. We rijden door de Bwabwata National Park en rond een uur tien komen we aan bij de grens. We hebben in de twee uur tijd exact 26 kilometer afgelegd. Zo slecht was de weg dus.

De formaliteiten aan de grens gaan mooi vlot. Wel krijgt Victor onder uit de zak van een gezondheidsmedewerkster. Victor draagt zijn mondkapje onder zijn neus en krijgt toegesnauwd. You give the wrong example, bro. De reis in Botswana verloopt een stuk sneller dan het eerste gedeelte. In nog geen twee uur tijd leggen we de honderd kilometer af. Dan komen we aan bij een zijweg. Deze is niet gemaakt voor Otis. Hij zou muurvast komen te zitten op deze weg. Dus blijft ie achter samen met David. Wij stappen over op vervangend vervoer. Een lichte truck met grote wielen. In een klein uurtje leggen we de resterende elf kilometer af.

We komen aan bij Nguma Island Lodge. Een mooi resort achtig idee met een camping en lodges. De tenten zijn al opgezet omdat Otis niet mee kan. Ze hebben er veldbedjes ingezet en ik verheug me al op vannacht om te slapen in iets wat meer op een bed lijkt. We hebben een uurtjes ter vrije besteding. Er wordt geluncht en deze bestaat uit broodje hotdog. Net als de laatste dagen is het goed warm en dus besluit ik maar eens verkoeling te zoeken in het zwembad. Eerst naar het natuurzwembad in een meer van de delta. Het is hier toch niet zo fris en dan besluit ik toch maar een chloorrijk zwembad op te zoeken.

De activiteit van deze middag is bootcruise over de Okavangodelta. De Okavangodelta is de grootste binnenlandse delta ter wereld en dankt haar naam uiteraard aan de rivier Okavango. Deze delta bezoeken moet één van de hoogtepunten van de reis worden. De reis met de ruime en luxe boot begint om 16:30 uur en is dus een sunsetcruise. Als we de Guma Lagoon opvaren zien we riet. Papyrusriet. Ontzettend veel riet. Ontiegelijk veel en overal riet. Riet dus. Naast riet zien we eigenlijk niet zo veel. Af en toe een vogeltje. Ik zie een vorkstaartscharrelaar, een purperreiger, een Afrikaanse slangenhalsvogel en nog wat andere gevleugelde vrienden. Toch is het maar erg magertjes wat we zien krijgen deze middag.

De zonsondergang is wel mooi en aangezien ik een aantal biertjes had meegenomen kan ik mij hier wel mee vermaken. Als we tegen een uur of half zeven weer voet aan wal zetten moet ik toch concluderen dat deze excursie al met al vies tegen valt. Maar goed: De reis kan niet louter uit hoogtepunten bestaan. Wel een hoogtepunt is het diner wat Victor en David ons voorschotelen. Het is gemsbok met aardappelen en groenten. Een heerlijk lokale verrassing voor ons.

Na het eten ga ik verder met waar ik voor het eten mee begonnen was: Bier drinken. De Castletjes tikken mooi naar binnen als plotsklaps de bar de vraag niet meer aan kan. Gevolg: Lauw bier. Dus dat wordt schakelen. Victor had mij al eens gezegd dat hij Black Label ook erg lekker vond. En inderdaad: Het is een wat zwaarder biertje, maar hij smaakt uitstekend. Om 21:30 uur gaat de bar dicht. En tsja wat doe je dan? Nog eentje drinken en dan maar bed. Om 22:00 uur ga ik maar liggen. Morgen zijn we nog een volle dag in de Okavangodelta. Dan gaan we deze opnieuw verkennen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bonehead

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 45
Totaal aantal bezoekers 79329

Voorgaande reizen:

22 September 2023 - 15 Oktober 2023

Madagaskar 2023

16 September 2022 - 08 Oktober 2022

Zuidelijk Afrika 2022

25 Mei 2022 - 05 Juni 2022

Azoren 2022

07 Juli 2019 - 28 Juli 2019

Kenia, Tanzania & Zanzibar 2019

04 November 2018 - 24 November 2018

Costa Rica en Panama 2018

11 November 2017 - 26 November 2017

Sri Lanka 2017

05 November 2016 - 19 November 2016

Zuid Afrika 2016

03 Augustus 2016 - 05 Augustus 2016

Eerste Europese uitwedstrijd Heracles

21 September 2015 - 02 Oktober 2015

Polen en Tsjechië

14 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Madeira 2015

08 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Canada 2014

04 Februari 2009 - 25 Februari 2009

Cuba 2009

Landen bezocht: